-
Forbruk
Klage på en ting du har kjøpt?
Har du kjøpt et produkt som ble ødelagt etter kort tid? Handlet på nett og fått noe annet enn det du trodde? Her er dine rettigheter.
Mange klager ikke på ting som går i stykker fordi de ikke vet hvordan. Men det er bedre å få en ødelagt ting reparert enn å kaste den. Det er viktig at vi sier til butikken eller produsenten at vi forventer holdbare produkter.
Her er en kort oversikt over dine reklamasjonsrettigheter for vanlige forbruksprodukter og hvordan du går frem med klagen din.
Så lang er reklamasjonstiden
Reklamasjonstiden avhenger av hvor lenge produktet skal vare. Hovedregel for reklamasjoner er to eller fem år, ifølge forbrukerkjøpsloven. Er produktet eller deler av det ment til å vare lenger enn to år, så er det fem år som gjelder. Forutsetningen er at du har brukt varen slik den er ment.
Klær og sko
Ifølge Forbrukerrådet skal klær som turtøy, regntøy, bunad, dress, fjellstøvler, vintersko og vinterjakker ha fem års reklamasjonsfrist. Du kan for eksempel klage på at sømmene går opp, ting løsner og om et plagg eller en skosåle blir for raskt slitt.
Elektronikk og hvitevarer
Mye elektronikk har fem års klagetid. Ifølge Forbrukerrådet har blant annet mobiltelefoner, hodetelefoner, PC, TV, vaskemaskin, stavmikser, hårføner og drill klagefrist på fem år. De aller fleste hvitevarer har fem års reklamasjonstid.
Møbler
Har som oftest fem års reklamasjonstid. Du kan klage på at produktet ikke stod til forventingene, sømmer som går i stykker, stoff som falmer og at formen faller sammen på kort tid. Her kan du kreve at du får låne et erstatningsmøbel i påvente av reparasjon.
Bruktkjøp
Kjøper du av en privatperson er klagetiden to år. Finn.no skriver at det er lurt å ha en skriftlig avtale på kjøpet. Det kan være en enkel e-post eller sms-utveksling fra begge parter. Ha med eventuelle feil og hva du skal betale.
Når skal du klage?
Ifølge forbrukerkjøpsloven
må forbrukeren klage innen rimelig tid etter at vi oppdager feilen må vi reklamere innen to måneder. Merk at en forhandler kan aldri si at fristen er kortere.
Du kan kreve:
Retting av mangel eller tilsvarende ting.
Selger skal stå for å reparere eller ordne feilen, eller bytte til tilsvarende ting, så lenge det lar seg gjøre og ikke koster selger uforholdsmessige mye. Har selgeren tilbydd seg dette, kan du ikke kreve prisavslag eller heving av kjøp, med mindre mangelen er alvorlig.
Selger skal stå for at feilen fikses eller at produktet byttes
Reparasjonen skal ikke koste deg noe, skje innen rimelig tid og ikke være til ulempe for deg. Selger skal for eksempel betale frakt og eventuelt stå for demontering og reinstallering av produktet hjemme hos deg om det trengs. Reparasjonen kan også foregå hjemme om det er mest hensiktsmessig. I loven kalles dette gjennomføring av avhjelp.
Prisavslag eller heving om ikke mangelen rettes
Dersom varen ikke repareres, ordnes eller byttes innen rimelig tid kan du be om prisavslag som samsvarer med varen du faktisk har fått. Dersom produkter har alvorlig feil eller er ubrukelig så kan du be om å heve kjøpet.
Erstatning
I noen tilfeller kan vi kreve erstatning i tillegg, dersom varemangelen har påført oss økonomisk tap.
Bruktkjøp
Her gjelder mye av det over, men det er litt flere gråsoner. Selger skal opplyse om eventuelle feil og vesentlig informasjon i annonsen, og bruktvaren skal være slik du forventer ut fra annonsen. Er den for eksempel godt brukt, men er beskrevet som ny kan det bety at du har pengene tilbake, skriver Finn.no. Selger stå for retting av feilen eller prisavslag.
Nytter det ikke å klage hos selger?
Først skal du klage til selger. Om det ikke nytter kan du ta saken til for eksempel Forbrukertilsynet for mekling, og eventuelt videre til Forbrukerklageutvalget som kan avgjøre en tvist. Det finnes også flere klagenemder du kan ta saken til. Se oversikt hos Forbrukerrådet.
Er du usikker på om du kan klage?
Sjekk Forbrukerrådets klagekalkulator.
Her finner du også god veiledning på alt som kan klages på, fra reiser, biler og el-sykler, programvare, veterinær og leie av klær.