Hopp til hovedinnhold
  • Forbruk

Slik kan du bruke åpenhetsloven

Publisert 01. juli 2022
Arbeidere plukker te på en plantasje på Sri Lanka.

Åpenhetsloven er en ny lov som gir deg som forbruker - rett til å få vite mer om hvordan selskapene jobber for å sikre menneskerettigheter i produksjonen av varer og tjenester.

Du har rett til å få generell informasjon og informasjon knyttet til en vare eller tjeneste du kanskje vurderer å kjøpe, eller akkurat har kjøpt.. Begge bygger på selskapenes plikter, også kalt aktsomhetsvurderinger: At de skal vite hva som foregår i deres leverandørkjede, forebygge menneskerettighetsbrudd og sist, men ikke minst, sikre at slike brudd blir rettet opp.

I tillegg til forbrukere har også fagforeninger, journalister, organisasjoner og andre også rett til å få mer informasjon.

Hva slags informasjon har du rett på?

Informasjonen du kan be om er:

1. Generell informasjon om hva selskapet gjør for å sikre anstendige arbeidsforhold, enten det er snakk om produksjon av varer (for eksempel en genser, mobiltelefon møbler) eller tjenester (for eksempel vaske- eller datatjenester). Hvis du etterspør generell informasjon vil du sannsynligvis bli henvist til bedriftens hjemmeside eller etikkrapport hvor dette står beskrevet. En slik redegjørelse på selskapene legge ut på sin hjemmeside før 30. juni hvert år.

2. Du kan også etterspørre informasjon knyttet til en vare eller tjeneste som virksomheten tilbyr. Det betyr at selskapene må fortelle om arbeidsforholdene ved de produksjonsstedene varene kommer fra hvis du spør om det.

Tips før du spør et selskap om informasjon
Tenk igjennom hva du vil spørre om og hva du vil bruke informasjonen til. Finn kontaktinformasjon til selskapet. Du må sende en skriftlig forespørsel. Gjerne e-post, men Facebook, Instagram og andre kanaler går også bra. Del gjerne svaret du har fått med Framtiden i våre hender og på sosiale medier.

Hva kan du spørre om?

Du kan stille spørsmål om mange ulike sider ved selskapenes etikkarbeid, eller om produksjonsforholdene bak en vare. Her har du noen eksempler:

  • I hvilke deler av produksjonen blir arbeidet med å sikre menneskerettigheter prioritert?
  • Investor, hva gjør dere med et selskap i deres fondsportefølje som nekter å bidra til at alvorlige brudd på menneskerettigheter blir ryddet opp i?
  • Tjener arbeiderne som har sytt disse buksene en lønn de kan leve av?
  • Hva gjør dere for å sikre retten til å organisere ved deres leverandører i Bangladesh?
  • Jeg har sett på nyhetene at det er mye barnearbeid i Pakistan. Hva gjør dere for å motvirke barnearbeid der dere kjøper murstein fra?
  • Jeg ser etter et bilvaskfirma hvor de som jobber har fast kontrakt og OK lønn. Er dere et slikt firma?
  • Hvorfor har ikke dere krav til levelønn i deres etiske retningslinjer?
  • Kjøper dere varer fra Myanmar. Det er et land som nå styres av en militærjunta som står bak grove menneskerettighetsbrudd. Hvis ja, hvorfor fortsetter dere å gjøre det?
  • Kommer noe av bomullen i sengetøyet dere selger fra Xinjiang i Kina? Jeg har lest at dette er et område hvor det har blitt dokumentert tvangsarbeid og andre systematiske brudd på uigurenes grunnleggende rettigheter. Og jeg vil helst ikke kjøpe varer som har sin opprinnelse i dette området.

Du kan også spørre om forhold som foreløpig ikke dekkes av åpenhetsloven, for eksempel om når et selskap har tenkt å legge ut sin leverandørliste på nettsiden, eller når selskapet har tenkt å legge til rette for at du skal få vite ved hvilket produksjonssted en vare er produsert. Kanskje vil ikke selskapene gi deg det svaret du håpet på, men hvis mange spør kan det bidra til at de endrer praksis.

Husk på at du har rett til dekkende og forståelig svar, det vil si et svar på det du faktisk spør om. Hvis du mener at tilbakemeldingen fra selskapet ikke er dekkende nok, så spør igjen!