-
Klær
Zara bruker 21 Eiffeltårn med plast i klærne
H&M, Varner, Bestseller, Voice, Kappahl, Gina Tricot, Lindex og Zara produserte 420 000 tonn med plastklær i 2024. Kleskjeden Zara står for halvparten.
Framtiden i våre hender har spurt hvor mye plastklær utvalgte kleskjeder selger. Svaret er veldig mye. Kleskjedene selger 441 tonn med plastklær i Norge. Det tilsvarer et fullastet godstog.
Billig plast gir økt produksjon
Bruken av billige plastfibre har drevet opp produksjonen av nye klær de siste tiårene, og står sentralt i opprettholdelsen av kleskjedenes fast og ultrafast fashion-modell. Forskning viser at over 60 prosent av tekstilene som produseres globalt er laget av plastfiber fra olje og gass.1
Det høye kleskonsumet har store virkninger for klima, natur og arbeidere i begge ender av klærnes verdikjede. Produksjon av klær og tekstiler kan stå for så mye som 8 prosent av de globale klimagassutslippene2, og fører til store utslipp av kjemikalier og mikroplast i produksjonslandene.
Et lastebillass hvert sekund
Klærne våre avgir også mikroplast i bruk, vask og når de blir avfall. Nå sirkulerer det så store mengder brukte klær i verden, at det globale gjenbruksmarkedet er mettet. Hvert sekund kastes en mengde tilsvarende et lastebillass med brukte klær.3 Også i avfallsfasen blir klærne våre et problem for både natur og arbeidere.
Tekstilarbeiderne jobber under et enormt tidspress for å levere klær til nye trender i et forrykende tempo. En reell reduksjon i produksjonsvolum er det eneste som virkelig monner for å få ned tekstilindustriens belastning på klima og natur.
Framtiden i våre hender etterlyser en ansvarlig klespolitikk, og anbefaler at myndighetene:
- Innfører en avgift på nye tekstiler som priser inn miljøkostnadene fra hele verdikjeden til klærne.
- Legger til rette for en sirkulær omstilling i klesindustrien, ved å overføre inntektene fra en tekstilavgift til momskutt og støtteordninger for reparasjon og bruktsalg.
- Innfører et ambisiøst produsentansvar for tekstiler. Formål må være å redusere mengden tekstilvarer som settes på markedet, gi fast og ultrafast-fashion høyest vederlag og holde produsentene finansielt ansvarlige for avfallshåndtering av sine produkter.
- Innfører en merkeordning for plast i tekstiler.
- Innfører krav om sporbarhet på plastflasker (PET) som gjenvinnes til fibre i klær. Bruken av materialgjenvunnet materiale fra plastflasker bør videre fases ut til fordel for fiber til fiber-materialgjenvinning av tekstilavfall.
Noter:
1. Changing Markeds, 2021. Fossil Fashion: The hidden reliance of fast fashion on fossil fuels.
2. Quantis, 2018; Measuring Fashion.
3. Ellen MacArthur Foundation, 2017; A new textiles economy: Redesigning fashion’s future.