Hopp til hovedinnhold
  • Forbruk

Derfor trenger vi levetidsmerking

Publisert 16. september 2021

For å stanse sløsingen av ting, trenger vi levetidsmerking slik at vi kan kjøpe de produktene som faktisk varer.

Nordmenn er verdensmestere i sløsing. Vi eier i snitt 359 klesplagg hver, og hvert femte av disse plaggene henger helt urørt i skapet. Vi kjøper oss ny smarttelefon omtrent annethvert år. Gjennom livet vil en gjennomsnittlig nordmann ha kjøpt seg hele 65 fritidsjakker, 14 TV-apparater og over fem tonn møbler.

Dette forbruket har et enormt klima- og naturavtrykk. Nordmenn forbruker over 44 tonn materialer hver årlig. Det er faktisk et av de høyeste forbruksnivåene i verden. Dette overforbruket av ting og ressurser er langt fra bærekraftig.

Hvis vi skal redusere overforbruket og sløsingen, trenger vi som forbrukere bedre informasjon om det vi kjøper. Vi trenger en merkeordning som sier noe om forventet levetid på produktene.

Ikke lett å vite hva man bør kjøpe

Vårt enorme forbruk av varer henger selvfølgelig tett sammen med at vi er et rikt land. Samtidig har det skjedd noe med kvaliteten på tingene vi kjøper.

Hvor ofte har du for eksempel opplevd at den fine, nye genseren din gikk opp i sømmene etter bare et par vask? At mobilladeren etter noen måneder bare sluttet å respondere? Eller at vaskemaskina du kjøpte i fjor sluttet å virke, og at produsenten mener det er billigere å kjøpe en helt ny maskin enn å reparere den gamle?

At mange produkter blir ødelagte etter kort tid, bidrar til mye overforbruk. Det kan hjelpe å se etter kvalitetsprodukter til en litt høyere pris, men heller ikke i de høyeste priskategoriene er man garantert lang levetid. Det er ikke enkelt å vite hva man skal kjøpe dersom man ønsker at noe skal vare lenge.

Uavhengig tredjepart merker forventet levetid

Levetidsmerking betyr at en uavhengig tredjepart har merket hvor lang forventet levetid et produkt har, slik at man i butikken enkelt kan velge bedre produkter som varer lengre.

Merkeordningen bør også gi informasjon om hvor enkelt det er å reparere produktet – og utvide reklamasjonsfristene.

Levetidsmerking vil gi kvalitetsvarer et stort konkurransefortrinn, og vil for eksempel få kleskjedene til å konkurrere om å lage de mest holdbare klærne, ikke om å holde prisen lavest mulig.

Det vil også gjøre det lettere for oss å ta sjansen på å kjøpe dyrere kvalitetsprodukter, om vi vet at de vil vare lengre. Slik blir våre rettigheter som forbrukere styrket, og produsentene får insentiver til å lage bedre produkter.

Vedtatt i Frankrike

I Frankrike har de vedtatt å arbeide for en levetidsmerking av produkter, og EU vurderer å innføre liknende tiltak. Norske SIFO-forskere mener også at levetidsmerking vil redusere forbruket vårt.