Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til matkastelov!

361 000 tonn spiselig mat kastes årlig i Norge.
Les mer

Vi jobber for etisk og miljøvennlig forbruk

Syv merker som tilbyr reparasjon

Å få turtøyet og -utstyret reparert forlenger levetiden og sparer miljøet. Visste du at flere merkevareprodusenter tilbyr reparasjon og originale deler om du vil fikse selv?

Å få turtøyet og -utstyret reparert forlenger levetiden og sparer miljøet. Visste du at flere merkevareprodusenter tilbyr reparasjon og originale deler om du vil fikse selv?

Å bytte glidelås i turjakka du har så mange minner med, eller lappe riften i teltet som har tatt vare på deg mang en vinternatt, er ikke så lett gjort for mange av oss. Hva er YKK? Hva slags tråd eller lim skal brukes? Fortvil ikke. Her er produsentene som tilbyr reparasjon og sender deg originale deler hvis du kan gjøre jobben selv. Det kan ikke bli bedre enn at de som kjenner produktene best tar reparasjonsjobben. Husk at klær og utstyr må være rent før det blir innlevert.

Bergans

Har egen systue som bytter glidelåser, lapper rifter og fikser hemper med mer. Hvis du kan gjøre jobben selv har Bergans reservedeler til deg. Å bruke originale spenner, glidelåser og til og med stoffbiter er smart for å sikre at funksjonaliteten til klær eller utstyr blir best mulig. Pris på reparasjon og deler fås ved å kontakte kundesenteret.

Norrøna

Kan reparere alle produktene de selger og tilbyr delene som trengs om du vil fikse selv. Du kan også levere produkter til reparasjon i Norrøna sine butikker i Oslo eller Stockholm. Norrøna kan også tilpasse produktene de selger for at de skal passe perfekt til deg, for eksempel kan du få lagt opp eller forlenget ermer. Norrøna har også 5 års garanti mot produksjons- og materialfeil.

Helsport

Reparerer og tilpasser teltene de selger. I tillegg vil du nok få hjelp om du har kjøpt en ryggsekk også. Helsport tilbyr faktisk service i hele produktets levetid og garanterer levering av reservedeler i minst 10 år. Etter ti år skriver Helsport at de vil finne en løsning, selv om originaldelen ikke kan oppdrives. Før innlevering må bardunene på telt være kveilet opp - og ikke leveres i en floke. Oppgir veldig gode priser på for eksempel skifte av glidelåser og skifte av bunn på innerteltet som gjerne kan bli slitt. Tilbyr også å sy på stormmatter og ekstra lufteventil.

Houdini

Tilbyr reparasjon av produkter hos fast ekstern skredder i Norge, men har ingen fast prisliste. I Sverige kan produkter leveres inn til merkevarens egne butikker, og Houdini skal også åpne egen butikk i Oslo som kan ta inn produkter for reparasjon. Houdini anbefaler å bruke en lokal skredder om en ikke har anledning til å komme til en av butikkene. I så fall kan Houdini sende reservedeler til skredderen.

Patagonia

Tilbyr reparasjon også til sine internasjonale kunder, men produktet må sendes til USA. Patagonia har ingen fast prisliste, men lover at prisen vil bli "fair". Å avtale hvordan produktet skal returneres vil nok være lurt, i tillegg bør man ha dokumentasjon på utsendelsen slik at en ikke må betale toll og moms som for et nytt produkt. Hvis du vil reparere selv har Patagonia bransjens beste informasjon for hvordan du bør gå fram. Reparasjonsguidene kan selvsagt også være nyttige når du vil reparere produkter fra andre produsenter også.

Brynje

Reparerer sømmer, skifter strikk og glidelås også etter at garantitiden på to år er utløpt.

Nudie jeans

Dongribukse er vel ikke akkurat noe turplagg, men greit for en tur i parken? Svenske Nudie Jeans tilbyr utrolig nok gratis reparasjon på alle sine jeans i sitt reparasjonssenter i Hegdehaugsveien i Oslo. Tilbudet gjelder bare jeans som blir levert fysisk av kunden selv og det er bare mulig å levere fra seg en bukse om gangen. Her kan du også få med deg et gratis reparasjonssett, om du vil gjøre noe selv.

Det er flere merkevarer som sender reservedeler til produktene de selger, enn de som er omtalt over. Ta kontakt med merkevarens kundesenter, norsk distributør eller spør i butikken der du kjøpte produktet.

blog comments powered by Disqus