Overlevelsesguide til Black Friday
Hvert sjette Black Friday-tilbud på nett er juks. Ikke bli lurt på årets svarteste dag.
Butikkene er eksperter på å få oss til å tro at vi akkurat nå kan gjøre tidenes kupp. Men i fjor lå snittrabatten på usle 5,9 prosent på Black Friday-tilbud på nett. Ikke så ellevilt eller?
Hvert sjette tilbud viste seg i tillegg å være lureri. Prisene settes opp en måned før, for å så bli satt ned igjen i årets svarteste måned.
Og hva skjedde med at Black Friday ble week, eller vent, weeks! La oss bare kalle det Black Month. I år har tilbudene startet tidligere enn aldri før.
Nå er folk lei!
Undersøkelser viser at vi synes Black Friday-maset er for påtrengende. Vi stoler ikke på tilbudene og vi skulle ønske det bare var én dag – ikke en måned med kjøpemas. 1 av 4 nordmenn mener også at butikkenes kjøpefest i november er negativt for miljøet og flere synes butikkene burde droppe hele greia.
Vi kunne ikke vært mer enig.
Framtiden i våre hender mener at vi må bekjempe overforbruket om vi skal komme oss ut av klima- og naturkrisen.
Det gjør vi ved å påvirke politikk og næringsliv, avdekke sløsing og stille bedrifter og politikere til ansvar.
Din hjelp gjør at vi kan påvirke og avdekke enda mer.
Vil du støtte oss i kampen mot overforbruket?
👇🏼 Ta testen: Skal du gå for Black Friday-tilbudet? 👇🏼
Støtt oss i kampen mot overforbruket
Din støtte går til vårt målrettede arbeid for at politikerne, næringslivet og forbrukere skal bremse overforbruket.
Kilder:
Black Friday-rekorder: Hvert sjette tilbud var «lurepris», pressemelding fra Prisjakt 30.11.24
Black Friday, Handlevaner, kjøpserfaringer og pris, Forbrukerrådet 2025
Flere savner tiden da Black Friday bare var én dag, tek.no. 7.11.24
Ekte Black Month, pressemelding fra Godpris, 10.11.2025
Tidenes julehandel, pressemelding fra Virke, 10.11.2025