Hopp til hovedinnhold

Overlevelsesguide til Black Friday

Hvert sjette Black Friday-tilbud på nett er juks. Ikke bli lurt på årets svarteste dag.

Butikkene er eksperter på å få oss til å tro at vi akkurat nå kan gjøre tidenes kupp. Men i fjor lå snittrabatten på usle 5,9 prosent på Black Friday-tilbud på nett. Ikke så ellevilt eller? 

Hvert sjette tilbud viste seg i tillegg å være lureri. Prisene settes opp en måned før, for å så bli satt ned igjen i årets svarteste måned.

Og hva skjedde med at Black Friday ble week, eller vent, weeks! La oss bare kalle det Black Month. I år har tilbudene startet tidligere enn aldri før.

Nå er folk lei!

Undersøkelser viser at vi synes Black Friday-maset er for påtrengende. Vi stoler ikke på tilbudene og vi skulle ønske det bare var én dag – ikke en måned med kjøpemas. 1 av 4 nordmenn mener også at butikkenes kjøpefest i november er negativt for miljøet og flere synes butikkene burde droppe hele greia.

Vi kunne ikke vært mer enig.

Framtiden i våre hender mener at vi må bekjempe overforbruket om vi skal komme oss ut av klima- og naturkrisen.

Det gjør vi ved å påvirke politikk og næringsliv, avdekke sløsing og stille bedrifter og politikere til ansvar.

Din hjelp gjør at vi kan påvirke og avdekke enda mer.

Vil du støtte oss i kampen mot overforbruket?

👇🏼 Ta testen: Skal du gå for Black Friday-tilbudet? 👇🏼