Hopp til hovedinnhold
  • Klær

Sterk kritikk mot Adidas før VM

Publisert 14. november 2022
Sportsselskapets uvilje mot å bidra til det arbeiderene har krav på står i stor kontrast til adidas’ sponsoravtale for VM som koster dem mer enn 800 millioner dollar Foto: iStock

Det hagler kritikk mot arbeidsforholdene til ansatte som produserer varer for VM-sponsoren.

Adidas er verdens nest største sportsselskap, og har sikret seg den lukrative avtalen om å produsere trøyer, sko og fotballer til høstens fotball-VM i Qatar. Alt ligger til grunn for en flyvende start for nyinnsatte toppleder i selskapet, Bjørn Gulden.

Men til tross for at selskapet har ressursene som trengs for å sikre arbeiderne som produserer varene deres anstendige lønninger og retten til å organisere seg, bommer de totalt på mål. Nå krever organisasjoner verden over endring.

Koronapandemi til besvær

Koronapandemien har satt langvarige og dype spor i tekstilindustrien verden over. Millioner arbeidere har enten mistet jobben sin, blitt tvunget til å jobbe deltid, fått lønnskutt i en allerede mager lønn, eller gått glipp av utestående lønn grunnet konkurser.

Dette gjelder også arbeidere som produserer varer for Adidas.

Omfattende kritikk mot Adidas

Det hagler kritikk mot sportsgiganten som gjelder en rekke forhold:

  • Adidas-arbeiderne har lave lønninger, og selskapet unnlater å sikre en levelønn for de som produserer varene.
  • De bidrar også til lønnstyveri, hvor arbeidere får ikke utbetalt lønna de har krav på og.
  • Arbeiderne blir utsatt for vilkårlige oppsigelser og fagforeningsknusing.

Til tross for at Adidas i 2021 innkasserte et nettoresultat mer enn 2,3 milliarder dollar (ca 22,3 milliarder kroner), nekter selskapet å ta ansvar for en rekke tilfeller av lønnstyveri i leverandørkjeden. Bare i Kambodsja venter rundt 30 000 arbeidere i åtte fabrikker som produserer Adidas-klær på 11,7 millioner dollar i ubetalt lønn og kompensasjon.

Grove brudd fortsetter tross enorm sponsoravtale til VM

Den internasjonale kampanjen Clean Clothes Campaign har regnet ut at adidas kun trenger å betale rundt en krone mer per produkt for å sikre at selskapets leverandørkjede er fri for lønnstyveri.

Sportsselskapets uvilje mot å bidra til det arbeiderene har krav på står i stor kontrast til Adidas’ sponsoravtale for VM som koster dem mer enn 800 millioner dollar.

Og eksemplene på grove brudd mot arbeiderenes rettigheter er det flust av:

5500 Adidas-arbeidere i Indonesia venter fortsatt på over 2 millioner amerikanske dollar (20 millioner kroner) i sluttkompensasjon etter at de mistet jobbene sine under pandemien.

Da arbeidere i Indonesia og Nicaragua prøvde å fagorganisere seg stengte ledelsen fabrikkene. I Mexico og Tyrkia tilkalte fabrikkledelsen politiet når fagforeningsaktivister arrangerte en lovlig streik.

Arbeidere ved en leverandør i El Salvador rapporterte om at de ble låst inne på fabrikken og tvunget til å jobbe opptil 25 timers skift.

Og da ledelsen ved en Adidas-leverandør i Myanmar sparket arbeidere som prøvde å organisere seg, ble en av fagforeningslederne svartelistet fra åtte andre nærliggende fabrikker, slik at han ikke skulle å seg en ny jobb. Dette er bare noen av tilfellene som er rapportert.

Adidas må ta sikre grunnleggende rettigheter

Skal Adidas forsette å operere som en seriøs aktør, er de nødt til å sikre tapt inntekt for tekstilarbeidere under kriser, og sluttkompensasjon der fabrikken har gått konkurs.

Vi krever også at sportsgiganten bidrar til et lønnsgarantifond ved å betale en øremerket andel på klærne de kjøper. Et slikt fond vil sørge for at arbeiderne ikke blir stående uten betaling når kriser rammer i framtiden. Dessuten må Adidas sikre at arbeiderne trygt kan organisere seg i fagforeninger og forhandle frem bedre arbeidsforhold.

Endring er mulig

Adidas er ikke alene om å bryte disse grunnleggende rettighetene. Men endring er mulig.

Kampanjen #PayYourWorkers er drevet av rundt 260 ulike fagforeninger og organisasjoner verden over, og har i lang tid jobbet målrettet for å få klesprodusenter til å ta grep.

En av de er undertøysgiganten Victoria’s Secret, som etter mange måneders press fra kampanjen bukket under og utbetalte 8,3 millioner amerikanske dollar (ca 85 millioner norske kroner) til 1250 thailandske arbeidere etter at fabrikken de jobbet på plutselig stengte, uten å betale utestående lønninger.

Som en av hovedsponsorene til VM kommer Adidas til å være i et av verdens største rampelys. Nå er adidas og Bjørn Gulden nødt til å følge opp og bevise at de er tilliten verdig ved å møte kravet om anstendige forhold for arbeiderne sine.