Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for etisk og miljøvennlig forbruk

Hørt om Chongqing? Det er verdens største by. Du trodde kanskje det var Tokyo, Mexico City eller en amerikansk storby. Den kinesiske industribyen ved bredden av Yangtze-elva har rekorden.
Det kjennes rart å skulle treffe lokale medlemmer av The Future in our hands (FIOH) langt her nede i Afrika. Men det er derfor vi er her. Uten kontakt med nordmenn har kenyanerne latt seg inspirere av den engelske utgaven av boka Fremtiden i vår hender og av beretninger om bevegelsen i Norge. Jeg lurer på om de ikke må se ganske annerledes på bevegelsens formål her i dette fattige landet enn i overflods-Norge?
Grønnvasking er en realitet, og ”omdømme-management” er blitt stadig viktigere for selskapene. I mange bransjer gir et godt eller dårlig omdømme direkte utslag på inntjeningen.
På begynnelsen av 1990 tallet sa  Lester Brown og andre at vi hadde 10 år «på å snu utviklingen». Og det kan jo faktisk stemme ganske godt sett utifra dagens beskrivelser av situasjonen, hvor man sier det samme, men med langt større  resignasjon.

Mange har forestilt seg – og håpet - at trusselen om global oppvarming sammen  med høye oljepriser og krympende forekomster av lett tilgjengelige konvensjonell  olje – skulle bane vei for tung industriell satsing på fornybar energi som en mulig  arvtaker til fossil energi . Det er en forenklet analyse.

NOVELLE: Dr. Singh lyttet et øyeblikk til pasientens rolige åndedrag, nikket til sin assistent og konsentrerte seg igjen om overmunnen hvor de var i ferd med feste en krone. Forarbeidet hadde vært komplisert, men nå betraktet han stolt resultatet. En tann som formodentlig ville holde livet ut.

Canadas enorme nordlige skoger rommer verdens største oljeforekomster. Nå rykker de internasjonale oljegigantene inn i de nesten uberørte boreale skogene. Jakten på tungoljen er i gang.

En liten jente med tjafsete hår vasser i den forurensede Bagmati-elva på jakt etter papir og plastikk som hun kan selge. Flere tusen gatebarn i Katmandu overlever av å resirkulere søppel, tigge og arbeide med murstein. Friheten setter mange av dem likevel pris på.
Lokallagene er en av bærebjelkene i Framtiden i våre hender. Under Liv Thorings studiepermisjon er Margunn Grønn den på Informasjonssenteret som er ansvarlig for at Norge syder av lokal Framtiden i våre hender-aktivitet.
Jeg kommer til Gråbrødretorv klokken halv ni om morgenen og setter meg på en grønn benk i solskyggen fra torgets tuntre. I dag er dette torget i København rommet mitt. Her skal jeg sitte i ro hele dagen. ”Menneskenes ulykke kommer av at de er ute av stand til å holde seg rolig på rommet sitt”, mente Blaise Pascal.
Mannen som møter meg på den forblåste fergekaia på øya ytterst ute mot Stillehavet har blitt en av de viktigste premissleverandørene i den internasjonale antiglobaliseringsbevegelsen. Bli med til David Kortens økotopia.
KOMMENTAR: Mine gode venn, som bor i et ellers trivelig rekkehusstrøk litt utenfor Oslo, forteller meg at alle i gaten (som er laaang) har sine egne hageredskap, gressklipper inkludert. Dette blir jo bortimot parodisk all den tid de hver for seg har maksimalt 40 kvadratmeter gressplen å holde styr på, i tillegg till en roseplante eller to som klamrer seg til husveggen.
I landsbyen Baharbari har ikke innbyggerne strøm i husene. Her er det ingen biler, bare sykler og noen få mopeder.
Drømmen om Tibet var en drøm om noe annerledes. En drøm om et «uoppdaget» fredelig land med en rik buddhistisk tradisjon. En ide om et sammensveiset folk med en sterk politisk bevissthet. Det ble et møte med veier laget av kineserne, en aggressiv tibetansk guide og en kommersialisert religion.

 Kristendommen, islam, jødedommen og hinduismen bygger alle på hellige tekster som insisterer på at kvinner må underordne seg menn. Religionshistorikeren Jeanette Sky fra universitetet i Trondheim skriver om den saken i boka Kjønn og religion.