Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for etisk og miljøvennlig forbruk

Ny rapport fra Framtiden i våre hender viser at du og jeg vil reise 50 ganger rundt ekvator i vår levetid: 25 ganger med personbil og 18 ganger med fly. Tog og buss kommer langt bak.

Taxfree-ordningen gjør at nordmenn kan spare inn hele flybilletten ved å kjøpe alkohol og tobakk.  — Taxfree ødelegger for miljø og folkehelse og må avskaffes, mener Framtiden i våre hender

Kun 48% tror elbiler er mer miljøvennlig enn fossilbiler.

Se video under! Er elbil miljøvennlig eller miljøposering? Vi har fått hjelp av Thomas Hayes kjent fra SKAM, til å spre gode argumenter i en ny video.

Fem millioner nordmenn flyr like mye innenriks som 50 millioner EU-borgere. (Illustrasjonsbilde: Istockphoto)
Hver nordmann flyr 7,3 ganger i året i snitt og ingen flyr mer innenlands enn oss i Europa. Tog må bli mer konkurransedyktig om vi skal klare å kutte nok i klimagassutslippene, mener Framtiden i våre hender.

Hvis avgiftene skal dekke inn miljø- og samfunnskostnadene bør bensin og diesel koste minst 17 kroner literen, mener Framtiden i våre hender.

Tre av Europas 15 mest trafikkerte flystrekninger er norske innenriksruter, og 5,1 millioner nordmenn flyr nå like mye som 50 millioner EU-borgere.

NHO Luftfart er i harnisk over regjeringens forslag om en flysetetavgift på 88 kroner per billett, som de kaller useriøs klimapolitikk. Samtidig gir de inntrykk av at nordmenns flyreiser er om lag 5 ganger mindre skadelige for klimaet enn de i virkeligheten er.

Ny rapport viser at en liten el-motor på sykkelen gjør deg sprekere.
Framtiden i våre hender setter i gang nytt elsykkelprosjekt sommeren 2015. I år tester vi ut bruk av elsykler i hjemmetjenesten på Hadeland og Gjøvik.
Vi må kutte klimagassutslippene. Regjeringen, Stortinget og folket har akseptert det vitenskapen har prøvd å fortelle oss i 25 år, nemlig at menneskelig aktivitet fører til endringer i klodens klima. Dette betyr at vi må kutte utslippene, overalt og i alle sektorer, inkludert samferdsel.
(Illustrasjon: Istockphoto)
Politikerne velger bil framfor kollektivtrafikk, sykkel og gange.
Tilrettelegging for sykling er lønnsomt for samfunnet. (Foto: Istockphoto)
At et bilbasert transportsystem i storbyregionene gir høye utslipp av klimagasser, er neppe så overraskende. Men at det også vil kreve høye investeringer, er kanskje ikke like godt kjent. Samtidig vil satsing på å få flere til å gå og sykle, være svært lønnsomt for samfunnet.
(Illustrasjon: Istockphoto/sweco)
Utbygging av storflyplassene nuller ut andre viktige klimatiltak. I 2014 var det om lag 6 millioner passasjerer på Bergen Lufthavn Flesland. Avinor bygger ut flyplassen slik at kapasiteten dobles. Dersom denne kapasitetsveksten resulterer i en tilsvarende trafikkvekst, vil vi få en ekstra oppvarmingseffekt som tilsvarer bruken av nesten 400 000 personbiler. Dette vil i så fall nulle ut alle andre vedtatte klimakuttiltak i hele Bergen.
(Illustrasjon: Istockphoto)
Klimaet krever handling, og politikerne lover kutt. Likevel skal det startes opp bygging av fem ganger så mye motorvei som dobbeltsporet jernbane den inneværende stortingsperioden.