Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til matkastelov!

361 000 tonn spiselig mat kastes årlig i Norge.
Les mer

Vi jobber for etisk og miljøvennlig forbruk

Fem millioner nordmenn flyr like mye innenriks som 50 millioner EU-borgere. (Illustrasjonsbilde: Istockphoto)
Hver nordmann flyr 7,3 ganger i året i snitt og ingen flyr mer innenlands enn oss i Europa. Tog må bli mer konkurransedyktig om vi skal klare å kutte nok i klimagassutslippene, mener Framtiden i våre hender.

Hvis avgiftene skal dekke inn miljø- og samfunnskostnadene bør bensin og diesel koste minst 17 kroner literen, mener Framtiden i våre hender.

Tre av Europas 15 mest trafikkerte flystrekninger er norske innenriksruter, og 5,1 millioner nordmenn flyr nå like mye som 50 millioner EU-borgere.

NHO Luftfart er i harnisk over regjeringens forslag om en flysetetavgift på 88 kroner per billett, som de kaller useriøs klimapolitikk. Samtidig gir de inntrykk av at nordmenns flyreiser er om lag 5 ganger mindre skadelige for klimaet enn de i virkeligheten er.

Ny rapport viser at en liten el-motor på sykkelen gjør deg sprekere.
Framtiden i våre hender setter i gang nytt elsykkelprosjekt sommeren 2015. I år tester vi ut bruk av elsykler i hjemmetjenesten på Hadeland og Gjøvik.
Vi må kutte klimagassutslippene. Regjeringen, Stortinget og folket har akseptert det vitenskapen har prøvd å fortelle oss i 25 år, nemlig at menneskelig aktivitet fører til endringer i klodens klima. Dette betyr at vi må kutte utslippene, overalt og i alle sektorer, inkludert samferdsel.
(Illustrasjon: Istockphoto)
Politikerne velger bil framfor kollektivtrafikk, sykkel og gange.
Tilrettelegging for sykling er lønnsomt for samfunnet. (Foto: Istockphoto)
At et bilbasert transportsystem i storbyregionene gir høye utslipp av klimagasser, er neppe så overraskende. Men at det også vil kreve høye investeringer, er kanskje ikke like godt kjent. Samtidig vil satsing på å få flere til å gå og sykle, være svært lønnsomt for samfunnet.
(Illustrasjon: Istockphoto/sweco)
Utbygging av storflyplassene nuller ut andre viktige klimatiltak. I 2014 var det om lag 6 millioner passasjerer på Bergen Lufthavn Flesland. Avinor bygger ut flyplassen slik at kapasiteten dobles. Dersom denne kapasitetsveksten resulterer i en tilsvarende trafikkvekst, vil vi få en ekstra oppvarmingseffekt som tilsvarer bruken av nesten 400 000 personbiler. Dette vil i så fall nulle ut alle andre vedtatte klimakuttiltak i hele Bergen.
(Illustrasjon: Istockphoto)
Klimaet krever handling, og politikerne lover kutt. Likevel skal det startes opp bygging av fem ganger så mye motorvei som dobbeltsporet jernbane den inneværende stortingsperioden.
Onsdag 9. april var elsykkel-inspirasjonssamling på Sagene Samfunnshus i Oslo. Her finner du presentasjonene fra samlingen.
Fly tar av fra terminal. (Foto: Norwegian)
Stortinget godtar milliardinvesteringer i luftfarten, uten å ane hvilke konsekvenser det har for klimaet, skriver Marit Vea i Framtiden i våre hender og Holger Schlaupitz i Naturvernforbundet i Dagens Næringsliv 14. juni. 
I Dagens Næringsliv (2/5-2013) går Rikard Solheim til angrep på jernbanen. I følge Solheim er motorveger en langt bedre samfunnsinvestering. Framtiden i våre hender oppsummerer hvorfor han tar feil:
Regjeringens storsatsing på E39 henger ikke sammen med en ansvarlig klimapolitikk og kommer til å føre til større utslipp, sier leder Arild Hermstad i Framtiden i våre hender.