Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Økernveien 94, 0579 Oslo

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Stopp sløsepolitikken!
Skal vi bekjempe klima- og naturkrisa må vi bekjempe overforbruket!
Støtt kravene!

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Bilde av Anja Bakken Riise som holder en bunke rosa jenteklær.

Jenter er rosa og gutter er tøffe, H&M?

De store fast fashion-merkene har ekstremt kjønnsdelte klær til barn. I tillegg til å være kjipt for mange barn, fører det til et fullstendig unødvendig overforbruk.

Det er latterlig gammeldags av klesindustrien å stadig opprettholde snevre kjønnsroller. Det fører også til fullstendig unødvendig overforbruk. Foto: Sindre Olav Edland-Gryt
Det er latterlig gammeldags av klesindustrien å stadig opprettholde snevre kjønnsroller. Det fører også til fullstendig unødvendig overforbruk. Foto: Sindre Olav Edland-Gryt

De store fast fashion-merkene har ekstremt kjønnsdelte klær til barn. I tillegg til å være kjipt for mange barn, fører det til et fullstendig unødvendig overforbruk.

En fersk gjennomgang fra den tyske avisa Suddenuche av tusen barneklær for barn under 10 år hos store merker som Zalando, H&M og About you viste at klesindustrien fortsatt opprettholder snevre og gammeldagse kjønnsroller.

Gutteklærne var først og fremst i ulike nyanser av blå. Nesten annenhver t-skjorte for jenter er rosa. H&M er de mest gammeldags og har den mest ekstreme delingen. Også ordene på klærne tilhører 50-tallet. Klær rettet mot gutter har ord som “rask” og “potensial”, mens jentene må ta til takke med “drømme” og “lov”. Og “horse”, selvfølgelig.

Men mest provoserende var kanskje at shortsene for jenter er gjennomsnittlig 6 cm kortere enn guttenes. De var også trangere. Til tross for at det er minimale forskjeller på kroppene til barn under 10 år. Grøss.

Da jeg var liten følte jeg at jeg ikke passet til å være jente. Jeg ville ikke ha rosa, jeg likte ikke skjørt eller kjoler. Det tok lang tid før jeg ble komfortabel med å bryte forventningene, og i dag kan jeg føle meg like bra når jeg powerdresser i buksedress, som i blyantskjørt.

Men en ting er at det er latterlig gammeldags av klesindustrien å stadig opprettholde snevre kjønnsroller. Det fører også til fullstendig unødvendig overforbruk.

Hvis flere kan bruke de samme klærne så er det bra for både barna selv, miljøet og lommeboka. Klær bør lettere kunne gis bort eller arves uavhengig av hvilket kjønn en nabo eller søsken har. Sånn kan flere unisex-klær bidra til å redusere overproduksjonen av klær. Men H&M, ZARA og flere insisterer å pushe klær med utdaterte kjønnsroller med kort levetid og kvalitet som ingen vil arve, eller som kan repareres.

Framtiden i våre hender har sammen med klesforskere ved SIFO Oslo Met, Forbrukerrådet og Naturvernforbundet utviklet forslag til standarder for mer bærekraftige klær. Et av grepene er at minimum en tredjedel av hverdagstøy og sportsklær til barn må være unisex. Politikerne må i tillegg stille krav om at klærne lages så de kan brukes lenge uten å bli ødelagte og kunne repareres eller tilpasses ved behov.

Og så må klesmerkene huske på at vi lever i 2022, og at gutter liker rosa og jenter trenger shorts de kan leke i.