Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for etisk og miljøvennlig forbruk

Aktuelle rapporter om etiske investeringer, miljøvennlig forbruk, bærekraftig mat, miljøgifter og klima.

Gardermoen – Værnes har blitt Europas tiende mest trafikkerte flyrute. Fra Gardermoen går nå tre av de tjue travleste rutene i Europa, og tilsammen fem ruter med over én million passasjerer hver.
Oslo Lufthavns planer om ny terminal er nå til behandling. Denne er en viktig brikke i Avinors planer om å doble flytrafikken frem til 2030. Konsekvensutredningen villeder, bruker vikarierende argumenter og konsentrerer seg mest om det som betyr minst for miljøet.
I dag fikk våre politikere en oppskrift på hvordan de kan kutte utslippene i Norge. Det er ikke den første - nå gjelder det å følge opp med handling.
Det ble satt rekorder i både kjøttforbruk og klesforbruk i Norge i 2008, til tross for finanskrisen som rammet verdensøkonomien. Bilsalget og byggingen av nye boliger roet seg, mens bilreiser og flyreiser fortsatte å øke. Det mest positive trekket ved norske husholdningers forbruksmønster har siden midten av 1990-åra vært at vi ikke lenger øker energibruken i hjemmene. pdf  Les hele rapporten Økologisk utsyn 2009 Del 1 Forbruket her. (390.53 kB)
Visste du at det tar en gjennomsnittsnordmann 1 dag å slippe ut like mye CO2 som en gjennomsnittsperson i Somalia og Afghanistan gjør på et helt år? 
Norge er sterkt preget av næringer med store utslipp og stor miljøbelastning. I eksportnæringene våre er det særlig tydelig. Det viser rapporten  Økologisk utsyn 2009 – Produksjonen.
Nordmenn handler dobbelt som mye til jul som svenskene, og Oslo-folk går mest av skaftet i julehandelen. Det viser et nytt notat fra Framtiden i våre hender.
All nybygging av jernbane må foregå som høyhastighetsbane. Vi trenger nye finansieringsordninger om høyhastighetsnettet skal bli realisert. Vi trenger en varig omprioritering av midler fra bilveger til baner og gang- og sykkelveier. I tillegg må belønningsmidlene til kollektivtrafikken økes kraftig, i tråd med regjeringspartienes lovnad i Soria Moria 2.
Mange skandinaviske klesselskaper bidrar direkte eller indirekte til grov underbetaling av arbeidere i lavkostland. Denne rapporten viser hvorfor lønningene til arbeiderne må økes betraktelig og hvordan det kan skje. 
Norge markerer i år 40 års olje- og gassproduksjon. I løpet av den norske oljealderen har vi bidratt til utslipp som tilsvarer nesten halvparten av verdens totale CO2-utslipp i løpet av ett år. Framtiden i våre hender mener at Norge nå må slutte å lete etter mer olje og gass.
I 1986 var standardprisen for koteletter 91 kroner per kilo. I dagens pengeverdi tilsvarer det 173 kr/kg. Nå reklamerer en rekke butikker med koteletter til 29,90 per kilo. Det norske kjøttforbruket har i samme periode økt dramatisk.
Framtiden i våre hender mener Jernbaneverket må oppdatere planverket sitt til dagens moderne standard, det vil si dobbelspor for minimum 250 km/t. Framtiden i våre hender savner ellers tydelige, operasjonaliserte og tidfestede mål i Handlingsplanen - spesielt innenfor utbyggingen for godstrafikk. Hva ønsker og forventer Jernbaneverket konkret å få ut av det enkelte prosjekt?
Målt som andel av finanskrisepakkene som gikk til klima- og miljøtiltak, var Kinas pakke dobbelt så grønn som den norske, viser en beregning Framtiden i våre hender har gjort.  EU-kommisjonens pakke var tre ganger så grønn, mens Sør-Koreas pakke var fire ganger så grønn som den norske.
Politikerne må øke støtten til minst halvparten av investeringskostnadene, og kreve solfangere som standard i nye offentlige bygg i Sør-Norge.
Framtiden i våre hender deltok 27.april 2009 på høring i Stortingets Transport- og kommunikasjonskomité om Nasjonal Transportplan 2010-2019.