Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

×

Advarsel

JUser: :_load: Kan ikke laste bruker med id: 67

Norge - en økomatsinke

Framtiden i våre hender har sammenlignet økosatsing i Coop i Sverige, Norge og Danmark. Danmark har nesten 8 ganger - og Sverige mer enn 7 ganger - så mye økovarer i sitt sortiment som det Norge har.
Les hele arbeidnotatet  Les mer i arbeidnotatet "Coop Norges øko-satsing: Sinke i Norden".

Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Framtiden i våre hender har sammenlignet økosatsing i Coop i Sverige, Norge og Danmark. Danmark har nesten 8 ganger - og Sverige mer enn 7 ganger - så mye økovarer i sitt sortiment som det Norge har.
pdf  Les mer i arbeidnotatet "Coop Norges øko-satsing: Sinke i Norden".

Framtiden i våre hender etterlyser målrettede tiltak hos Coop i Norge for å bringe kjedens økologiske satsing opp på nivå med Danmark og Sverige. I undersøkelsen framkommer de at det er 165  miljømerkede/økologiske varer i norske Coop-butikker, 1228 i svenske og 1289 i tilsvarende danske butikker.

-Forskjellene burde ikke være så store så lenge Coop Norge har en felles policy. Coop blir ofte ansett som øko-ledende i Norge, men i Norden kommer de dessverre dårlig ut, sier talskvinne i Framtiden i våre hender Carin Leffler.  Leffler mener det må iverksettes ulike tiltak for å få fart på økomatsatsinga i Norge:
  • Prispolitikk: Solide og godt markedsførte prisreduksjoner på enkeltvarer vil øke omsetningen.
  • Introdusere flere varesorter.
  • Sikre tilgang på økologiske varer.
  • Kompetansehevende tiltak i organisasjonen
  • Økt samarbeid og læring av nordiske partnere i Sverige og Danmark
  • Være pådriver overfor norske myndigheter for å kreve økt statlig satsing på kampanjer og informasjon om økologiske matvarer.
  • Trappe opp markedsføring av økologiske varer:

          o Økologisk informasjon i butikkene (foldere, flyers etc.)
          o Bygge opp hjemmesidene på området.
          o Satse mer på ”Økobonde i butikk”.
          o Økt eksponering av varene i butikken.

pdf  Les hele arbeidnotatet "Coop Norges øko-satsing: Sinke i Norden".
Les artikkel i Aftenposten, publisert 27.07.05

Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -