Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Stopp sløsepolitikken!
Skal vi bekjempe klima- og naturkrisa må vi bekjempe overforbruket!
Støtt kravene!

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Norge - en økomatsinke

Framtiden i våre hender har sammenlignet økosatsing i Coop i Sverige, Norge og Danmark. Danmark har nesten 8 ganger - og Sverige mer enn 7 ganger - så mye økovarer i sitt sortiment som det Norge har.
Les hele arbeidnotatet  Les mer i arbeidnotatet "Coop Norges øko-satsing: Sinke i Norden".

Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Framtiden i våre hender har sammenlignet økosatsing i Coop i Sverige, Norge og Danmark. Danmark har nesten 8 ganger - og Sverige mer enn 7 ganger - så mye økovarer i sitt sortiment som det Norge har.
pdf  Les mer i arbeidnotatet "Coop Norges øko-satsing: Sinke i Norden".

Framtiden i våre hender etterlyser målrettede tiltak hos Coop i Norge for å bringe kjedens økologiske satsing opp på nivå med Danmark og Sverige. I undersøkelsen framkommer de at det er 165  miljømerkede/økologiske varer i norske Coop-butikker, 1228 i svenske og 1289 i tilsvarende danske butikker.

-Forskjellene burde ikke være så store så lenge Coop Norge har en felles policy. Coop blir ofte ansett som øko-ledende i Norge, men i Norden kommer de dessverre dårlig ut, sier talskvinne i Framtiden i våre hender Carin Leffler.  Leffler mener det må iverksettes ulike tiltak for å få fart på økomatsatsinga i Norge:
  • Prispolitikk: Solide og godt markedsførte prisreduksjoner på enkeltvarer vil øke omsetningen.
  • Introdusere flere varesorter.
  • Sikre tilgang på økologiske varer.
  • Kompetansehevende tiltak i organisasjonen
  • Økt samarbeid og læring av nordiske partnere i Sverige og Danmark
  • Være pådriver overfor norske myndigheter for å kreve økt statlig satsing på kampanjer og informasjon om økologiske matvarer.
  • Trappe opp markedsføring av økologiske varer:

          o Økologisk informasjon i butikkene (foldere, flyers etc.)
          o Bygge opp hjemmesidene på området.
          o Satse mer på ”Økobonde i butikk”.
          o Økt eksponering av varene i butikken.

pdf  Les hele arbeidnotatet "Coop Norges øko-satsing: Sinke i Norden".
Les artikkel i Aftenposten, publisert 27.07.05

Har du et hjerte for en grønn framtid?
Vi arbeider for miljøvennlig og etisk forbruk. Målet vårt er en rettferdig verden i økologisk balanse.
Bli medlem!