Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for etisk og miljøvennlig forbruk

×

Advarsel

JUser: :_load: Kan ikke laste bruker med id: 67

Legg ned Opplysningskontoret for kjøtt

På tide med mindre kjøttreklame, og mer informasjon om helse- og miljøvennlig kosthold i stedet.

Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.

På tide med mindre kjøttreklame, og mer informasjon om helse- og miljøvennlig kosthold i stedet.

pdf

Mindre kjøtt gir bedre miljø

kuercolourbox950269.jpg
Det brukes store penger årlig på å få nordmenn til å spise kjøtt. Framtiden i vår
icon Les mer i arbeidsnotatet "Lovfestet økning i kjøttforbruket?" (90.15 kB)

Da er det underlig at staten, med bakgrunn i Omsetningsloven fra så langt tilbake som 1936, fortsatt er med på å administrere et system som kanaliserer over 110 millioner kroner i året til tiltak som skal få nordmenn til å spise mer kjøtt og egg, drikke mer melk og spise mer ost.


Frukt og grønt er miljøvennlig og sunt

Til sammenligning brukes under 9 millioner kroner på å få oss til å velge langt sunnere og mer miljøvennlig mat som frukt, korn og grønnsaker.
Dette i en situasjon hvor befolkningen er på full vei mot overvekt og matforbruket står for betydelige deler av miljøbelastningen av privatforbruket vårt. Nordmenns kjøttforbruk økte fra 54 til 75 kg pr person i perioden 1989 - 2005.

Verden har i dag like mange overernærte som underernærte. Framtiden i våre hender stiller seg spørsmålet hvorfor det i dag skal være statens oppgave å bidra til at nordmenn spiser mer mat, og spesielt den mest miljøskadelige typen. Ett kilo storfekjøtt krever 90 ganger mer areal og gir 75 ganger større klimagassutslipp enn en kilo poteter.

Reklamebyrå og kommunikasjonsbyrå i ett
Opplysningskontorene driver dels ordinær markedsføring gjennom reklame på TV og i andre medier, dels kommunikasjonsarbeid for å få innpass for sitt budskap i pressen, og dels mer langsiktig markedsførings- og påvirkningsarbeid mot for eksempel barn gjennom skolemelkordningen og tilskudd til innkjøp av råvarer til skolekjøkken.

  iconFor ytterligere informasjon om denne artikkelen, Les mer i arbeidsnotatet "Lovfestet økning i kjøttforbruket?" (90.15 kB)

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 35 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!