Jernbanesatsingen ødelegges av klatting

Dette viser en undersøkelse som Framtiden i våre hender har gjort. Dette er den mest omfattende oversikten som er laget over kostnadene per innsparte minutt i de utbyggingene som er under planlegging og gjennomføring.
Å bygge korte dobbeltspor for tog i 130 – 250 km/t, slik Jernbaneverket nå gjør, er langt mindre kostnadseffektivt enn å bygge lange, helhetlige strekninger med høyhastighetsbane når reisetidene skal kuttes. Den dyre klattingen skyldes først og fremst mangelen på forutsigbar prosjektfinansiering fra Stortinget.
– Stortinget må se på dagens finansieringsordning. Den er rett og slett uegnet til å skaffe oss en moderne og miljøvennlig transportstruktur i Norge, sier Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender. – Jernbanen er dømt til å tape i konkurranse med Avinor. Avinor har mulighet til å ta opp lån og få langtidsfinansiering for sine prosjekter. For å klare å nå nullutslipssamfunnet må vi få folk ut av flyene og bilene og inn på høyhastighetstog, avslutter Hermstad.
Kostnader og innspart tid for ti strekningerVi har gått gjennom ti jernbanestrekninger fra Nasjonal Transportplan og to høyhastighetsprosjekter, for å se hva som gir de mest kostnadseffektive tidsinnsparingene minutt for minutt.
Det viser seg at lange strekk med høyhastighetsbane kutter reisetidene langt mer kostnadseffektivt. Unntaket er to lengre prosjekter for innkorting av Bergens- og Vestfoldbanen, på henholdsvis 47 og 23 km sammenhengende utbygging.
Navn | Type | Kostnad (mill 2009-kr) | Km bane | Tidsgevinst persontog (minutt) | Kostnad pr minutt innspart (mill 2009-kr) |
Ringeriksbanen | Innkorting | 11 000 | 47 | 55 | 200 |
Oslo - Bergen/Haugesund/Stavanger | Høyhastighet | 130 212 | 593 | 581 | 224 |
Farriseidet - Porsgrunn | Innkorting | 5 167 | 23 | 22 | 235 |
Gardermoen - Trondheim | Høyhastighet | 81 761 | 451 | 251 | 326 |
...herav Eidsvoll verk – Sørli | Høyhastighet | 6 820 | 46 | 16 | 426 |
Sandbukta - Moss – Såstad* | Oppgradering/Nyb. | 3 871 | 12 | 7 | 553 |
Langset - Kleverud - Steinsrud* | Oppgradering/Nyb. | 6 919 | 34 | 10 | 692 |
Barkåker - Tønsberg | Oppgradering/Nyb. | 1490 | 8 | 2 | 745 |
Holm - Holmestrand - Nykirke | Oppgradering/Nyb. | 4 351 | 14 | 5 | 870 |
Oslo - Ski | Oppgradering/Nyb. | 11 660 | 22 | 11 | 1 060 |
Lysaker – Asker* | Oppgradering/Nyb. | 9 281 | 17 | 7 | 1 326 |
Sandnes - Stavanger | Oppgradering/Nyb. | 2 210 | 15 | 0 | - |
* Summen av flere parseller, som finansieres hver for seg over statsbudsjettet. Vi har måttet slå dem sammen i tabellen fordi tidsbesparelsene i kildedokumentene er angitt som sluttsum av flere små parseller.
For mer informasjon og omtale av de enkelte strekningene, se pdf Jernbanesatsingen ødelegges av klatting (99.14 kB)
Se innslaget fra Dagsrevyen 21 på NRK Nett-TV (Klikk deg til 07:00 ut i klippet)


Bli med på tidenes klimadugnad!
Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.
Bli med!Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!