Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Økernveien 94, 0579 Oslo

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Stopp sløsepolitikken!
Skal vi bekjempe klima- og naturkrisa må vi bekjempe overforbruket!
Støtt kravene!

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Europas togsinke

Norske tog har en snittfart på 75 km/t, mens de franske har en snittfart på 227 km/t. Dermed er norske tog blant de tregste i Europa, ifølge en undersøkelse Framtiden i våre hender har gjort.
Kun Tyrkia og Albania har treigere jernbane enn Norge. Dette bildet er fra Dovrebnanen. (Foto: NSB)
Kun Tyrkia og Albania har treigere jernbane enn Norge. Dette bildet er fra Dovrebnanen. (Foto: NSB)
Norske tog har en snittfart på 75 km/t, mens de franske har en snittfart på 227 km/t. Dermed er norske tog blant de tregste i Europa, ifølge en undersøkelse Framtiden i våre hender har gjort.


Norge er på 20. plass på listen over landene med raskeste direktetog. Det er dårligst i Vest-Europa, bak land som Russland, Ungarn og Polen. Regner du med bytte av tog underveis, havner vi på 25. plass – med bare Tyrkia og Albania etter oss.


– Togrevolusjonen i resten av Europa har ganske enkelt ikke kommet til Norge. Vi har ikke bygget nytt og sammenhengende tognett på nesten 100 år, sier Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender.

pdf Vår undersøkelse viser at reisetiden med tog fra Oslo til Bergen, Trondheim og Stavanger tilsvarer en snittfart med bil på 75 km/t. For reiser mellom alle de fire byene, som krever togbytte, senkes farten til 53 km/t.

Frankrike er raskest med en snittfart på direktetogene mellom de store byene på 227 km/t, mens Italia og Spaina har en snittfart på 171 km/t. Sverige har 132, Finland 107 og Danmark 98 km/t.

– De siste årenes såkalte jernbaneløft har kun handlet om livsnødvendig vedlikehold. Hvis vi skal nå våre klimamål, må politikerne tørre å gjøre noen drastiske valg. Vi må ikke bare flikke på de gamle traseene, men satse på høyhastighetstog. Først da kan togene begynne å stjele store markedsandeler fra flytrafikken, sier Arild Hermstad.

Les mer om temaet:
Ryanair måtte gi tapt for høyhastighetstog
Norge langt bak i jernbaneinvesteringer
Norge flyr mot Europa-toppen
Omtale av undersøkelsen i Aftenposten: Svært lav fart på norske tog