Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for etisk og miljøvennlig forbruk

×

Advarsel

JUser: :_load: Kan ikke laste bruker med id: 67

Europas togsinke

Norske tog har en snittfart på 75 km/t, mens de franske har en snittfart på 227 km/t. Dermed er norske tog blant de tregste i Europa, ifølge en undersøkelse Framtiden i våre hender har gjort.
Kun Tyrkia og Albania har treigere jernbane enn Norge. Dette bildet er fra Dovrebnanen. (Foto: NSB)
Kun Tyrkia og Albania har treigere jernbane enn Norge. Dette bildet er fra Dovrebnanen. (Foto: NSB)
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Norske tog har en snittfart på 75 km/t, mens de franske har en snittfart på 227 km/t. Dermed er norske tog blant de tregste i Europa, ifølge en undersøkelse Framtiden i våre hender har gjort.


Norge er på 20. plass på listen over landene med raskeste direktetog. Det er dårligst i Vest-Europa, bak land som Russland, Ungarn og Polen. Regner du med bytte av tog underveis, havner vi på 25. plass – med bare Tyrkia og Albania etter oss.


– Togrevolusjonen i resten av Europa har ganske enkelt ikke kommet til Norge. Vi har ikke bygget nytt og sammenhengende tognett på nesten 100 år, sier Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender.

pdf Vår undersøkelse viser at reisetiden med tog fra Oslo til Bergen, Trondheim og Stavanger tilsvarer en snittfart med bil på 75 km/t. For reiser mellom alle de fire byene, som krever togbytte, senkes farten til 53 km/t.

Frankrike er raskest med en snittfart på direktetogene mellom de store byene på 227 km/t, mens Italia og Spaina har en snittfart på 171 km/t. Sverige har 132, Finland 107 og Danmark 98 km/t.

– De siste årenes såkalte jernbaneløft har kun handlet om livsnødvendig vedlikehold. Hvis vi skal nå våre klimamål, må politikerne tørre å gjøre noen drastiske valg. Vi må ikke bare flikke på de gamle traseene, men satse på høyhastighetstog. Først da kan togene begynne å stjele store markedsandeler fra flytrafikken, sier Arild Hermstad.

Les mer om temaet:
Ryanair måtte gi tapt for høyhastighetstog
Norge langt bak i jernbaneinvesteringer
Norge flyr mot Europa-toppen
Omtale av undersøkelsen i Aftenposten: Svært lav fart på norske tog

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 35 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!