Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for etisk og miljøvennlig forbruk

×

Advarsel

JUser: :_load: Kan ikke laste bruker med id: 67

Energieffektive høyhastighetstog

Sammenlignet med fly kommer høyhastighetstog miljømessig svært godt ut.
Les mer i arbeidsnotatet  Les mer i arbeidsnotatet "Energieffektive høyhastighetstog"
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Sammenlignet med fly kommer høyhastighetstog miljømessig svært godt ut.
pdf  Les mer i arbeidsnotatet "Energieffektive høyhastighetstog"

Det stemmer ikke at høyhastighetstog er ”enormt energikrevende”, slik SAS hevder. Vi har gått gjennom ulike måledata for energiforbruk på ulike høyhastighetsstrekninger i Europa og Japan, hvor toppfarten kommer opp i 300 km/t, og snittfarten fra endestasjon til endestasjon er over 200 km/t. Energiforbruket er ikke mye høyere enn for dagens norske togtilbud for noen av togene. For noen av togene er energiforbruket til og med lavere enn hos NSB. Konklusjon: Sammenlignet med fly kommer hurtigtog svært godt ut miljømessig.

Andre konklusjoner fra vår gjennomgang:

  • Moderne høyhastighetstog satt i drift i Frankrike fra 1995 og utover, bruker mindre energi enn NSBs mest moderne regiontog "Signatur", selv om de bruker ned mot en tredjedel av tiden på samme distanse.
  • Franske høyhastighetstog som ble satt i drift allerede i 1981 bruker 50 % mindre energi enn dagens mest moderne fly.
  • Japanske høyhastighetstog som ble satt i drift i 2007 bruker 80 % mindre energi enn dagens mest moderne fly.
  • Energiforbruket som SAS og andre tog-kritikere hevder at høyhastighetstog angivelig har, ligger milevidt over energiforbruket hos virkelighetens høyhastighetstog. Tallene de baserer seg på er ikke basert på målinger av energiforbruk, men er rent hypotetiske, og basert på et foreldet tallgrunnlag.

pdf  Les mer i arbeidsnotatet "Energieffektive høyhastighetstog"
Saken på NRK Nett-TV: - SAS lyver om utslipp
Pressemelding 04.11.2007: - SAS lyver om utslipp

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 35 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!