Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Aktuelle rapporter om etiske investeringer, miljøvennlig forbruk, bærekraftig mat, miljøgifter og klima.

Opplysningskontoret for egg og kjøtt (OEK) jobber med å markedsføre egg og kjøtt mot norske forbrukere. Dette notatet forklarer bakgrunnen for opprettelsen av OEK, finansieringsmodellen og resultater.

Last ned notatet her!

I 2007 la Avinor fram sin strategi for hvordan de skulle redusere klimagassutslippene i luftfarten fram mot 2020. Siden den gang har utslippsveksten fra nordmenns flyreiser  tilsvart klimaeffekten av nesten  1 mill. tonn CO2
De siste 30 årene har timelønnen økt med 65 prosent, regnet i kjøpekraft. Kunne det vært en idé å erstattet noe av lønnsveksten med mer fritid? Det ville gitt reduserte klimagassutslipp - og kanskje et mindre stressende liv.
Artikkelen er flyttet hit.
Dersom alle gjenværende olje- og gassressursene på norsk kontinentalsokkel blir hentet opp og brent av, vil det gi utslipp på nærmere 18 milliarder tonn CO2. Det tilsvarer Norges klimagassutslipp gjennom 331 år.
Mens nordmenn klager over høye strømpriser er det andre som har minimalt med strøm. Norske husholdninger bruker i løpet av ett år nesten like mye strøm som alle husholdningene i Afrika sør for Sahara (eksklusiv Sør-Afrika).

pdf  Norges strømforbruk nesten like høyt som Afrikas
Omsetningen av økologiske matvarer i Norge er liten, mindre enn i de fleste vesteuropeiske land – og langt mindre enn i Sverige og Danmark. Matvarekjedene og det offentlige får skylda i en ny rapport fra Framtiden i våre hender.
Framtiden i våre hender har satt sammen en del fakta om jula, og vi kan slå fast  at den norske julehandelen ikke er særlig miljø- og klimavennlig. 
De klattvise utbyggingene i InterCity-området gir små tidsinnsparinger til tross for høye kostnader. Toget rekker ikke å få opp farten på de korte strekningene som bygges ut.
Framtiden i våre hender har funnet ut at Norge er nest dårligst i Europa til å lage strøm med fornybare energikilder utenom vannkraft. Bare Tyrkia er dårligere. Danmark er vinneren foran Island og Portugal. Så følger Spania, Finland, Tyskland og Østerrike.
Årets russ kan ikke føle seg sikre på at deres røde og blå dresser er produsert under etisk tilfredsstillende kår, på tross av at Russeservice og Russedress, de to største leverandørene, har etiske retningslinjer.
Norske tog har en snittfart på 75 km/t, mens de franske har en snittfart på 227 km/t. Dermed er norske tog blant de tregste i Europa, ifølge en undersøkelse Framtiden i våre hender har gjort.
Det første halvannet året av finanskrisen skjøv verdens økonomiske tyngdepunkt ytterligere mot Kina og India. Den senket investeringene langt mer enn forbruket. En rekke land bevilget stimuleringspakker. Kinas var den største, og blant de grønneste. Norge, med sin kraftige økonomiske buffer, gikk langt på vei gått klar av de verste konsekvensene. En av miljøfordelene med krisen var reduserte klimagassutslipp.
Gardermoen – Værnes har blitt Europas tiende mest trafikkerte flyrute. Fra Gardermoen går nå tre av de tjue travleste rutene i Europa, og tilsammen fem ruter med over én million passasjerer hver.
I dag fikk våre politikere en oppskrift på hvordan de kan kutte utslippene i Norge. Det er ikke den første - nå gjelder det å følge opp med handling.