Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for etisk og miljøvennlig forbruk

Verdensmestrene i kollektiv reising

Dersom det hadde blitt arrangert verdensmesterskap i kollektiv reising ville trolig innbyggerne i den befolkningstette Kansai-regionen i Japan gått av med seieren.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Dersom det hadde blitt arrangert verdensmesterskap i kollektiv reising ville trolig innbyggerne i den befolkningstette Kansai-regionen i Japan gått av med seieren.

Ingen er mer kollektivt reisende enn japanerne og knapt noen kan måle seg med innbyggerne i befolkningstette Kansai når det gjelder bruk av offentlig transport.

Innbyggerne i regionen på omkring 17 millioner reiser mer med kollektive transportmidler enn hele den samlede amerikanske befolkningen på 300 millioner mennesker. I Tokyo-området med 33 millioner innbyggere utgjør kollektivreisene mer enn 2.5 ganger USAs totale offentlige persontransport. Det forteller det meste om et land og et område hvor kollektive løsninger er dypt forankret i kultur og folkelynne.

Kansai ligger i den sørlige og sentrale delen av Honshu, Japans hovedøy som er bosted for nesten hundre millioner av landets 127 millioner innbyggere. Kansairegionen består blant annet av millionbyene Osaka, Kobe og den gamle keiserhovedstaden Kyoto, kjent som opphavsted for verdens mest omtalte og omdiskuterte klimaavtale.

Et sofistikert nettverk av tog, buss, bane og fergeforbindelser knyttet dette området sammen i et konglomorat av reisemuligheter. Øverst i transporthierarkiet ruver tog og t-bane, mens buss utfyller den finmaskede veven av lokale og superlokale forbindelser. Den raskeste utgaven av høyhastighetstoget Shinkansen bruker 14 minutter mellom millionbyene Osaka og Kyoto, tilsvarende omtrent strekningen Oslo-Drammen.

10 millioner daglig

I forbindelse med et besøk i Japan oktober 2008 oppholdt meg noen dager i Osaka, inngangsporten til regionen og landets nest største by. Osaka-området har verdens nest mest utbygde t-bane og lokale jernbanesystem etter Tokyo. Mer enn 10 millioner passasjerer benytter daglig de 70 jernbanelinjene som strekker seg som et edderkoppnett på kryss og tvers av området. Det er ikke bilfritt i Osaka. Men framkommeligheten på veinettet er stort sett brukbar. Myndighetene i byen har etablert en ordning med bilfrie fredager. Da oppfordres folk til å la bilen stå hjemme og billettprisen på tog, buss og bane er betydelig redusert.

Hvordan ville situasjonen vært dersom Osakas befolkning ikke hadde vært storbrukere av offentlig transport? - Det ville knapt vært plass til bilene, medgir en drosjesjåfør som kjører oss til hotellet vårt i bydelen Umeda kjent for shopping og et stort utvalg av restauranter.

Sykkelnasjon

Drosjene er alle som en blankpolerte og skinner om kapp i høstsola. Bak rattet sitter stramme og serviceinnstilte sjåfører med tvers-over-sløyfe og hvite bomullshansker. Trafikken glir jevnt og rolig. Japanerne er høflige og hensynsfulle også bak rattet.

Et annet slående trekk er det store antallet syklister. Omkring 14 prosent av lokale transportetapper i japanske byer foregår på sykkel. Danmark kan skilte med 18 prosent sykkelbruk, Nederland hele 27 prosent. Men Frankrike og Storbritannia har lite å skryte av som sykkelnasjoner med henholdsvis 2 og 3 prosent sykkelbruk i nærområdet. Helt på jumboplass kommer USA. Ikke mer enn 0,7 prosent av alle lokale reiser foregår ved hjelp av den gode gamle tohjulingen.  

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 35 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

Relaterte artikler