Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for etisk og miljøvennlig forbruk

Transportsykkelen kommer for fullt. Den kan bli et viktig innslag i trafikkbildet i norske byer tror informasjonssjefen i Syklistenes Landsforening, Foto: Colville Andersen Flickr CC

Sykkelen som utfordrer hverdagsbilen

Den nye sykkeltrenden heter transportsykler. Elsket og hyllet av de som har oppdaget den. Det finnes minst 40 typer å velge i blant og pris fra ca, 10.000 til 35.-40.000 kroner. Les mer her:
Den nye sykkeltrenden heter transportsykler. Elsket og hyllet av de som har oppdaget den. Det finnes minst 40 typer å velge i blant og pris fra ca, 10.000 til 35.-40.000 kroner. Les mer her:


Foreløpig har transportsykkelen vært et marginalt fenomen her i landet, forbeholdt entusiaster og andre spesielt interesserte. Men nå melder produsenter og forhandlere om enn liten boom for de praktiske syklene. De som har oppdaget transportsykkelen, kan ikke få fullrost den. Mange tror det kan bli den neste store sykkeltrenden i norske byer og tettsteder

En stor del av bilbruken vår foregår i nærmiljøet og innenfor en radius av noen få kilometer. Transportsykkelen kan i de fleste tilfeller erstatte bilen til kjøring i nærområdet. I tillegg får du frisk luft i ansiktet og litt trening med på kjøpet. Sannsynligvis vil også barna synes det er mer enn gøy å være passasjer på en trehjuling enn innestengt i baksetet på bil.

Sykkelens svar på stasjonsvogn


Transportsykkel kalles også cargosykkel, kassesykkel eller lastesykkel. De er populære og mye i bruk i typiske sykkelnasjoner som Danmark og Nederland, men har nylig også funnet veien til norske sykkelbrukere.

Transportsykkelen er sykkelversjonen av stasjonsvogna, mener frilansjournalist og fotograf Geir Anders Rybakken Ørslien, transportsykkelentusiast på sin hals og mannen bak nettstedet www.transportsykkel.no

Du kan få den med kasse eller lasteplan foran eller med ekstra lang bagasjebærer bak. De er heldigvis mye enklere og lettere å sykle i bytrafikken enn mange tror. Og med elmotor åpner de en helt ny verden av hverdagsmoro, mener Geir Andes Rybakken Ørslien.

Eksplosivt salg


Saresbike i Østfold er en av få rendyrkede transportsykkelforhandlere i Norge. I vinter inngikk de samarbeid med flere produsenter og tidlig i april i år åpnet de et eget utsalgssted. Antallet henvendelser har eksplodert, sier Pål Egil Nordli i selskapet til Teknisk Ukeblad.(TU)

– Uken vi åpnet satt vi ny salgsrekord, og uken etter slo vi denne, forklarer han.

– Det har ekspandert i rekordfart. I dag har jeg cirka 40 typer transportsykler fra ti ulike produsenter. Rundt 90 prosent av syklene jeg har solgt, er med elmotor, opplyser Nordli, til Dagsavisen.

Hans mest solgte modell er en trehjuling fra svenske Cargobike. Med elmotor koster den 23.400 kroner, uten 15.900 kroner.

En annen leverandør, Oslo Transportsykkel, skriver på sine sider at de opplever så stor pågang at de ber kunder være tålmodige i tiden fremover. Det kan virke som om flere har fått øynene opp for fremkomstmiddelet, ifølge bladet.

Glem bilen i hverdagen


Dersom du ikke har førerkort eller ikke ønsker å ha bil, kan transportsykkel kanskje være noe å vurdere. Erlend Hogstad og Jennie Bringaker kjøpte i fjor en transportsykkel med el-drift for å frakte materialer rundt i byen. Verken Jennie eller Erlend har førerkort - dette ble løsningen. I en stor reportasje i Teknisk Ukeblad forteller de om hvordan transportsykkelen har gjort hverdagen i Oslo lettere og mer morsom. 

El stor fordel


Det er mange fordeler ved transportsykkel, men også noen ulemper det er viktig å være klar over skriver Syklistenes Landsforening på nettstedet sitt. De lister opp følgende negative og positive sider ved denne sykkeltypen:

Bruksområder:  Til transport av barn og store gjenstander, store innkjøp og gjerne omfangsrik transport.

Positive sider

 Solid

 Tar mye last

 Hyggelig

 Stabil

Negative sider

 Bred

 Tung

 Treg

Stort utvalg


Hulda Tronstad, informasjonssjef i Syklistenes Landsforening, har også stor tro på transportsyklenes framtid i Norge.

– Om politikerne legger til rette for det, med flere bilfrie gater og flere sykkelstier og sykkelfelt, kommer transportsykler til å endre bybildet mange steder. Jeg tror slike sykler er den neste boomen. Om noen år kommer vi til å se mange flere som sykler smilende rundt med småbarn i en kasse foran sykkelen, sier hun ifølge Dagsavisen.

Det finnes etter hvert et stort antall typer transportsykler å velge mellom. Pris ligger fra omkring 10.000 kroner og opp til 45.000 kroner avhengig av sykkeltype og om den har elmotor.
Sjekk her på elsykkel.no for en oversikt og noen flere ideer.


blog comments powered by Disqus