Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for etisk og miljøvennlig forbruk

Tog eller fly til Stockholm?

Fra Oslo Sentralstasjon har du to reisemuligheter til Stockholm. Du kan sette deg på flytoget til Gardermoen eller på et av de to fjerntogene. Jeg tok toget hele veien, og valgte Skandinavias første klassiske tog i regulær, kommersiell drift – den nye, private UnionsExpressen. Kan den konkurrere med flyet?
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Fra Oslo Sentralstasjon har du to reisemuligheter til Stockholm. Du kan sette deg på flytoget til Gardermoen eller på et av de to fjerntogene. Jeg tok toget hele veien, og valgte Skandinavias første klassiske tog i regulær, kommersiell drift – den nye, private UnionsExpressen. Kan den konkurrere med flyet?

Oslo S pirrer ikke reiselysten. Norges største jernbanestasjon er en landsens stasjon. Tavlen som viser fjerntogavganger mangler fjerne reisemål. Moskva mangler. Berlin mangler. Paris mangler. Til og med København er fraværende. Til gjengjeld finner du Gjøvik. De eneste byer utenfor Norges grenser på fjerntogtavlen er Göteborg og Stockholm. UnionsExpressen gjør Oslo S litt mer kosmopolitisk.

Plass til beina

UnionsExpressen bruker renoverte, romslige vogner fra 60-tallet. Kupeene er luftige. Stolene ligner lenestoler. Du har god plass til beina. Selv en tometersmann vil trives. Du merker godt at meningen ikke har vært å presse inn flest mulig mennesker. Orientexpressen og andre klassiske tog har vært forbildet.

SUM: UnionsExpressen vinner klart. Du slipper ”å sitte fastklemt, med knærne under haken” som på flyet. Selv med vindusplass er det lettvint å komme på toalettet.

Utsikt

Vinduene er omfangsrike på UnionsExpressen. Landskapet blir en del av kupeen. Gjennom vinduene ser du ”Värmeland, du sköna, du härliga land!” Du ser skog, blå innsjøer, grønne åser med hvite haugskyer over – og røde stuer med blafrende vimpler i gult og blått.

Blikket ditt kan drive med noe hyggelig, vandre mellom kupeen, en bok (eller pc-skjermen, toget har internettilgang) og utsikten. Du kan få korte glimt inn i folks liv. Jeg så en duknakket mann gå inn i et hus. En schæferhund fulgte etter ham. Har han en kone? Med en god del flaks kan du få et glimt av vargen, Värmlands landskapsdyr. Sjansen er større for å se et rådyr – jeg så tre.

Du kan kikke ut på Karlstad, der unionen ble oppløst i 1905, og kanskje beklage på togets vegne at så skjedde – Sverige bruker i dag omtrent fire ganger så mye som Norge på jernbaneinvesteringer. På UnionsExpressens ettermiddagstog kan du nyte utsikten fra restaurantvognen mens du tygger ”Stekt bröst från majskyckling” til 145 svenske kroner (maten lages på toget).

SUM: Landskapet mellom Oslo og Stockholm består av skog, vann og dyrket mark. Nærutsikten gjennom togets store vinduer blir mer variert og fascinerende enn flyets overblikk gjennom små vinduer.

Tidsbruk

Det tar bare fem minutter fra du triller bagen din over Jernbanetorget i Oslo til du sitter i togsetet. Billett kan du kjøpe på internett eller på toget. Like kort vei er det i Stockholm. Du står raskt midt i sentrum og hører mennesker snakke Europas vakreste språk – etter italiensk.

UnionsExpressen er ikke et høyhastighetstog. Det duver mer enn det piler, og bruker fem timer og 41 minutter mellom de to hovedstedene. Men den har få stans før Stockholm: Lillestrøm, Kongsvinger, Karlstad, Hallsberg og Södertälje. Du slipper mennesker som triller bager inn og ut hele tiden. I tillegg slipper du flytransportens innsjekking, sikkerhetskontroll, bytte av reisemidler og ventetid. Du slipper også, eller går glipp av, å bli tvangssluset gjennom Gardermoens parfymebutikk (”True beauty at every age”) og røyk- og spritbutikk (“Enjoy our great duty free prices”).  

SUM: UnionsExpressen gir deg noen sammenhengende timer til å lese, skrive, snakke, lytte og spise. SAS og Norwegian gir deg en oppstykket reise. Til gjengjeld kan du sette nøkkelen i hotelldøren i Stockholm en drøy time tidligere, med en taxfreepose i hånden.

Oppsummering
Bare 0,4 prosent av nordmenns utenlandsreiser skjer med tog. UnionsExpressen gjør et forsøk på å bringe prosentdelen oppover – og fortjener honnør og billettkjøp. Voksenbillett: 593 kroner. Honnør- og studentrabatt. God reise!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 35 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

Relaterte artikler