Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for etisk og miljøvennlig forbruk

Foto: Knut Opeide, statens veivesen Flickr/CC

Snipp snapp snute for norske dieselbiler?

Salget av dieselbiler stuper. Mens 76 prosent av alle nye biler solgt i Norge var dieseldrevne i toppåret for 5 år siden, var det bare 31 prosent av nybilkjøpere som foretrakk diesel i 2016.

Salget av dieselbiler stuper. Mens 76 prosent av alle nye biler solgt i Norge var dieseldrevne i toppåret for 5 år siden, var det bare 31 prosent av nybilkjøpere som foretrakk diesel i 2016.

Det viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) som er gjengitt på VG.no i dag.

Fram til år 2000 utgjorde salget av dieselbiler i Norge knapt 10 prosent. Fram til 2006 økte dieselandelen til rundt 40 prosent i 2006.

Det store omslaget kom i 2007 da regjeringen med Kristin Halvorsen (SV) som finansminister endret det norske avgiftssystemet og innførte en CO2-komponent i favør av diesel. Endringen var miljøpolitisk begrunnet. Dieselbilene slapp ut mindre CO2 enn bensinbilene og målet var å påvirke CO2-utslippene var bilene som rullet på norske veier.

Sterk økning av dieselbiler på få år

 

Nesten over natten økte andelen som valgte ny bil med dieselmotor fra 41 prosent i 2006 til 74 prosent året etter. Utslippene av CO2 fra norske biler gikk tydelig ned i de påfølgende årene.

En rapport fra Vista Analyse utarbeidet på oppdrag fra regjeringen viste at omleggingen av bilavgiftene i dieselvennlig retning forklarte rundt 50 til 60 prosent av CO2-reduksjonen fra norske biler. Uten dette grepet ville CO2-utslippene fra bilparken vært omtrent 20 g/km høyere ifølge en pressemelding fra finansdepartementet i 2013. De slo også fast at «med avgiftsendringen har vi kommet ned på nivået i EU.

Ble publikum lurt av avgiftsomleggingen?

Avgiftsendringene til fordel for dieseldrevne biler tok imidlertid ikke høyde for den lokale forurensningen fra diesel. Bilindustriens egne utslippstall var også sterkt misvisende og i flere tilfeller basert på rent juks, som i tilfellet med Volkswagen-konsernet (VW). En rapport fra Transportøkonomisk institutt i 2011 avslørte at utslippene fra helseskadelige partikler fra dieselbilene var betydelig høyere enn det man tidligere hadde trodd. Instituttet målte de virkelige utslippene og baserte seg ikke på bilindustriens egne ofte feilaktige gjennomsnittstall. Rapporten viste at de norske utslippene var 4 til 10 ganger høyere enn det man hadde trodd.

På grunnlag av ny kunnskap ble det innført nye avgiftskomponenter som gjorde det mindre økonomisk attraktivt å eie dieselbil igjen, og salgstallene gikk langsomt nedover. Både biljournalister og bilorganisasjonene rettet sterk kritikk mot myndighetene og hevdet de «lurte» bilkjøpere med vinglete politikk.

– En stor dieselbløff! Myndighetene har oppfordret oss til å kjøpe biler med dieselmotor. De har lenge visst at diesel også slipper ut skadelige gasser, hevdet Espen Stensrud, redaktør i bilmagasinet Autofi i følge VG. Det norske avgiftssystemet for bil er en skandale. Først gjør myndighetene dieselbiler rimeligere fordi det er miljøvennlig. Noen år senere vurderer man å nekte folk å kjøre samme bilene fordi de ikke er miljøvennlige. Det er ikke rart folk blir forbannet, sier sjefredaktør i Dine Penger, Tom Staavi.

Trenger vi dieselfrie dager?

Det er en myte at Oslo og flere store norske byer utmerket seg med ren luft. En undersøkelse som VG gjengir viser at hovedstaden hadde den dårligste luften av alle europeiske byer tidlig i januar.

Verdier over 35 PM10 per kubikkmeter regnes som uakseptable i Norge, ifølge VG. I Oslo hadde for eksempel måleren ved Hjortneskaia like ved E18 verdier på 128,3 mandag kveld. Også i Fredrikstad var den målt til 126,6. Målingene er hentet fra airqualitynow.

Avisa går på lederplass i dag inn for dieselfrie dager i Oslo på grunn av den høye luftforurensningen.  «Forbud mot bruk av enkelte typer biler er et dramatisk tiltak. Men under helt spesielle forhold kan det være nødvendig for å ivareta liv og helse» mener VG.

Den dårlige luftkvaliteten taler neppe til byens fordel når Oslo nå har nominert seg som kandidat til den høythengende EU-prisen Green Capital of the year for 2019. Så langt har både Stockholm og København fått den ettertraktede miljøprisen for miljøvennlig byutvikling.

blog comments powered by Disqus