Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Væpnet med mot og humor

Det politisk korrekte Norge, fra RV til Inge Lønnings Høyre, og nesten hele kvinnebevegelsen, er intenst opptatt av å skåne mannsveldet i innvandrermiljøene mot kritikk. Pakistans generelle ære, og Islams ukrenkelighet, må ikke anfektes. Skal jentene i innvandrermiljøene oppnå den rett til selvbestemmelse som norske jenter tar for gitt, må de visst klare frigjøringsarbeidet alene. Og noen er godt i gang. Den 23 år gamle stand up-komikeren Shabana Rehman må være ett av Norges modigste mennesker.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Det politisk korrekte Norge, fra RV til Inge Lønnings Høyre, og nesten hele kvinnebevegelsen, er intenst opptatt av å skåne mannsveldet i innvandrermiljøene mot kritikk. Pakistans generelle ære, og Islams ukrenkelighet, må ikke anfektes. Skal jentene i innvandrermiljøene oppnå den rett til selvbestemmelse som norske jenter tar for gitt, må de visst klare frigjøringsarbeidet alene. Og noen er godt i gang. Den 23 år gamle stand up-komikeren Shabana Rehman må være ett av Norges modigste mennesker.


– Som 19-åring skrev jeg litt satire for VG – om konfliktene jeg som flerkulturell møtte på gata. Jeg skrev ærlig. Ja, muslimer spiser ikke svinekjøtt. Men i fylla kan en løkpølse smake forbannet godt… Noe må holdes skjult i mitt miljø – og det blir komisk når det dras fram. Sist høst studerte jeg på Blindern, mistrivdes, og hoppet fra fag til fag. Så oppdaget jeg, en blakk student, at standupkomikere brukte tekster som minnet om det jeg skrev i VG. Jeg prøvde meg. Men nå hadde det skjedd en bevisstgjøring i forhold til egen kropp, kultur og religiøsitet. Jeg så kvinneundertrykkelsen. Den setter ikke bare inn når muslimske jenter går fra barn til kvinne – hjernevaskingen starter tidlig… Mye ble synliggjort da jeg sa fra scenen at også jeg kan bli våt i trusa. Eller at det er mye norske damer ikke vet om pakistanske – som at vi er gift med daten deres. Og det har vi vært fra vi var tre år…

Meningen var ikke å provosere, men det ble veldig provoserende for dem som ikke ønsker seksuell frihet for innvandrerjenter.

– Opplevde du ikke deg selv som modig?

– Jeg tenkte ikke over det da. Det norske publikumet syntes åpen tale var befriende. Men minoritetene ble sinte. Nordmenn ser gjerne på minoriteter som undertrykte, som ofre for kultur og religion. Men i en blandingskultur vokser det fram nye former.

Så fikk jeg en drapstrussel. Det var samtidig med TV2s reportasje om æresdrap i Pakistan, der brødre kan drepe sine søstre hvis de gifter seg av kjærlighet. Mens mine brødre ropte «Stå på!» til meg på scenen…
TV2 bad meg stille til diskusjon. Jeg var engstelig for å bli et alibi; etter å ha kritisert pakistansk kultur, skulle jeg vise at TV2 også tok fram gode sider… Men jeg deltok. TV2 hadde rett. Vold mot kvinner er svært utbredt. Jeg hadde kjent det på egen kropp. Dette var ikke mitt opprør. Jeg ville bare bekrefte at jenter og kvinner lider – og at denne kulturen må vi legge bak oss, det er føydale, foreldete tradisjoner.

Så kom drapstrusselen: Skam deg, hore. Du skal være så jævla norsk, du bør drepes. Da tenkte jeg at den angsten denne mannen inngir i meg, vil jeg ikke ha. Jeg ble sint. Jeg har rett til å velge en karriere som standupkomiker. Hvorfor skulle noen ønske meg død? Plutselig skjønte jeg at dette ikke var noe nytt. I hele livet mitt hadde disse begrensningene ligget der.

– Du ble sint! Men angsten? – den ville ha stanset de fleste.

– Jeg fortrengte den kanskje. Skulle jeg drepes fordi jeg sier noe om virkeligheten? Jeg ble tvunget til mer refleksjon, og så at selve kjernen er seksuell undertrykking av kvinner. Tanker ble presset på meg: Hva krenket min verdighet? Hvordan hadde min mor levd? Jeg skulle så portrettintervjues av Dagbladets Magasinet, og bestemte meg i sinne for å vise hva dette dreide seg om: Jeg stilte opp naken, påmalt det norske flagget. For det er det mennene er mest redde for: At jentene skal bli norske og «umoralske» og seksuelt frie. Nakenhet provoserer mye mer enn debatter på TV2. Jeg ville vise at man ikke er moralsk ødelagt og fortapt selv om man vil integreres som fri kvinne.

På arket foran seg har intervjueren et spørsmål om det ikke var for ekstremt å kaste klærne – og om Shabana søker oppmerksomhet. Intervjueren stryker spørsmålet.

– I det muslimske miljøet er en kvinnes kropp, forelskelse og seksualitet det største tabuområdet. Nå ville spøkelsene jeg var vokst opp med, komme fram i lyset. Jeg fikk reaksjoner fra Sotra til Mekka – fra sterkt religiøse nordmenn og sterkt religiøse pakistanere. Dette er den religiøse undertrykkingen: Du kan ikke gjøre egne valg. Naken, stolt og norsk – hva er så galt med det, da?

– Norske jenter har den friheten.

– Ja, og hvorfor skal jeg betale med drapstrusler? At mennesker danser sammen, har det fint sammen, hvor stor katastrofe kan det være? Pakistanere har levd trevde år i Norge. Når skal vi begynne å leve sammen og utvikle oss sammen?

– Ønsker de fleste jentene i muslimske miljøer som deg – å ha rett til å gjøre egne valg?

– Ja. Kvinner flest lider. De lever i et seksuelt fengsel. Men de velger ofte å lyde foreldrene – de ser også hvor sårbare foreldrene er i et vestlig samfunn. De blir de flinke barna – eller de faller ut. De som ønsker frihet, møter vold og blir utstøtt.

– Er det en vanlig oppfatning at norske jenter er horer – ettersom det ryktes at sex før ekteskap kan forekomme?

– Ja. Det sies ikke med ord, men foreldregenerasjonen ser på det å bli norsk som å bli umoralsk. Slik kontrolleres jentene. Og det er derfor jeg får «hore»-skjellsordene. Mange jenter blir også sinte på meg – fordi de såres. Noen sier at jeg skulle ha båret sjal og vært morsom, og gitt foreldrene respekt for at en jente langsomt kan komme ut i arbeidslivet. Men vi kommer ingen vei uten å ta tak i hovedproblemet: Seksuell kontroll… Foreldrene kjenner dårlig den virkelighet barna vokser opp i, og klarer derfor ikke å gi barna en funksjonell oppdragelse. Ungene utvikler ikke tilhørighet til samfunnet – og heller ikke til foreldrene.

Jeg har intervjuet mange mennesker. I møte med Shabana blir jeg tafatt. Shabana klarer selv å drive samtalen framover. Hennes «eggerøre med tyrkisk pølse» forsvinner ikke fra tallerkenen. Café Saras vennlige servitør blir bekymret.

– Men en flerkulturell bakgrunn er også en kjemperessurs. Det gir større perspektiv, du kan hente ut det beste fra ulike verdner. Dessverre blir en tredje identitet nå undertrykt – fordi mor er undertrykt.

– Hva er sammenhengen mellom arrangerte ekteskap og tvangsekteskap? Setter tvangen inn hvis jenta eller gutten sier nei?

– Fra hun er liten lærer jenta at forelskelse er synd. Tradisjonen med arrangerte eksteskap er en tvang i seg selv, den utelukker eget valg. Den er også et overgrep mot den personen som blir hentet utenfra, og det barnet som blir født i ekteskapet. Skilsmissene øker i hele Vesten – sammen med æresdrapene.

– Hva er det verste ved de norske familieverdiene?

– Jeg har ikke angrepet religion eller familieverdier – men påpekt at undertrykkelse og vold gjennomsyrer både religion og familieverdier. Verdier og misbruk bør skilles – også i norske familier. Jeg har vært adoptert av nordmenn, noen år. Verdioppdragelsen kan være helt fraværende. Bare du overholder innetider og gjør lekser, stilles ingen spørsmål om hvor du har vært, hvem du er sammen med eller hvordan du har det. Den åndelige oppdragelsen mangler. Men i pakistanske familier møtes åndelige og moralske avvik – med vold.

– Aps ungdomspolitiker Kadafi Zaman skriver at i Norge får vi inntrykk av at en innvandrerfamilie består av «en sinnsyk far, en undertrykt mor, en kriminell sønn og en mørbanket datter». Sies sånt tøv for å stanse kritikken av mannsveldet?

– Det er bra at pakistanske menn får den følelsen. At de blir sett på som monstre. Da framtrer de norske fordommene tydelig. Så blir muslimske gutter presset til å komme fram og demonstrere at de ikke er monstre. Kanskje må de si offentlig: Ja, vi aksepterer våre søstres og døtres rett til å velge. Mine brødre støtter meg – og møter æreskravet fra andre, muslimske menn, som ikke kan forstå hvorfor de ikke banker meg opp. De presses av menn som tillater seg å mene at de skal kontrollere «sine» kvinner. Det er utrolig viktig at dette diskuteres åpent blant unge. Ennå er det verste som kan skje å beskyldes for å være æresløs.

– Det har du våget.

– Ære betyr mer for menn. Mister en mann æren, er han ikke mann. Han kan like godt kappe av seg pikken. Og kvinner er ofre. Det er lettere for ofrene å si fra. Men det er mannsrollen som må omdefineres.

– Er du skuffet over manglende støtte i det norske miljøet?

– Det er en skandale, og en fare for den norske kvinnekampen, at man ikke har krevd samme rettigheter for kvinner i innvandrermiljøene. Kvinneforakten finner nye ofre. Også norske menn undertrykker minoritetskvinnene fordi de har bortforklart undertrykkelsen som respekt for andre kulturer. Også norske kvinner rammes når slike holdninger får innpass.

– Hva synes du om det antirasistiske miljøet i Norge?

– Det jeg beskylder Antirasistisk Senter for, er at de definerer etnisk diskriminering som hovedproblemet. MIRA-Sentret tar imot ofre for tvangsekteskap. De er brannslukkere, opptatt av regler som ikke sender ut kvinner som flykter fra vold. Men når skal de begynne å spørre om hvilket kvinnesyn som ligger bak disse tragediene? Mishandlede jenter tør ikke si fra når rasisme ikke er problemet deres.

– Hva tror du om utviklingen? Vil jentene klare å frigjøre seg uten hjelp?

– Foreløpig ser de seg ikke som en del av det norske samfunnet – men som fremmede, som må integreres. Der kommer norske fordommer inn. Vi må se på hverandre som mennesker – og det gjelder begge veier. Ellers får vi de flinke, lidende kvinnene med sjal, som tar kjemi hovedfag og ikke forstår hva som er galt med dem når de begynner med antidepressiva. De som ikke har vært gjennom samme prosess som meg, kan føle seg truet av meg og være negative. Jeg må finne meg i det. Det er tungt å innrømme at du ikke lever et verdig liv.
Og import av ektefeller reproduserer gamle holdninger, og har også skjulte, økonomiske motiver.

– Å si slike ting er tabu for gode nordmenn.

– Ja? Ses ikke minoritetskvinnene som mennesker med like rettigheter? I så fall må norske flerkulturelle mennesker si fra. Ja, kloke nordmenn også – ellers blir norske kritikere henvist til Frp. Hvis det ikke snakkes ordentlig om sånt i et flerkulturelt samfunn, øker avstanden – og barn og unge rammes.

– Har brødrene dine gjennomgått en utviklingsprosess sammen med deg?

– Ja. De har truet og jult meg. De skulle kontrollere meg. Men den eldste fikk en kjæreste. Hvorfor kunne da ikke jeg ha det? Det er noe av det farligste en pakistansk jente kan spørre broren sin om. Men han begynte å tenke… Gutta er heller ikke lykkelige med kontroll og dominans.

– Som komiker har du større frihet til å sparke mot norske og pakistanske fordommer – også seksuelle?

– Jeg har større frihet til å være meg selv. Det er flott å se kvinner med sjal le av vitser om påsydde jomfruhinner. Kanskje er jeg likevel på vei inn i en rolle… Men noen må stille de spørsmålene om kvinneundertrykkelse som gode nordmenn ikke stiller… Jo, noen våger. Som Hege Storhaug – en flott og modig forfatter og journalist, som bodde i Pakistan i to år… Den pakistanske kulturen tilhører middelalderen.

– Du har ikke lest hele Koranen. Det har jeg. Kvinnens underordning er fastslått. Hun skal bli slått ved mistanke om oppsetsighet. I Bibelen finner du lignende ting. Men kristenheten tolker skriften historisk. I islam tolkes den ennå ord for ord – og Allah taler arabisk. Hvordan skal Islam løftes inn i en moderne tekstforståelse?

– Det må kreves. De flerkulturelle barna skal leve i et land der den moderne holdningen er en selvfølge. Det fins ingen annen vei enn et islam som nyorienterer seg.

– Men har Vesten mistet noe i sin toleranse for det meste?

– Ja. Det er en høyere sosial intelligens hos pakistanere, en verdibevissthet som kan forsvinne. Norske menn burde gifte seg med pakistanske kvinner, det ville hjelpe på verdidebatten. De har ofte en dypere forståelse for feminisme enn norske feminister.

– Jeg ville trodd at mennesker med bakgrunn i fattige land, ville være opptatt av det store spørsmålet om rettferdig, global fordeling. Sånn ser det ikke ut?

– Til det trengs det kanskje overskudd. Vi strever med identitet og konflikter. Mange er presset inn i dårlig betalte jobber… Jeg håper det perspektivet kommer. Lillebroren min var nettopp i Pakistan. Han var sjokkert over hvor ille dyr ble behandlet. Men slike holdninger henger sammen med fattigdom. Da behandles lett de svake dårlig – dyr, men også barn og kvinner.

– Er du religiøs?

– Jeg er spørrende. Religiøsitet er kanskje noe som er naturlig, mens religion ikke er det… Religion blir jo alltid brukt som maktmiddel. Man kan ikke argumentere mot en tro, den unndrar seg diskusjon. Hvorfor fortjener kvinner bank? Jo, fordi det står i denne boka… Jeg vil ikke tegne noe fiendebilde av islam, men stille spørsmål, om oppdragelsen… Skal vi oppdra våre barn med utgangspunkt i et par oppskrytte eventyrbøker fra Østen? Kristne patriarker er ikke bedre enn muslimske. De er livredde for at folk skal tenke selv. Den dagen det skjer, mister patriarkene makten. Og buksene.

– Jeg har sett deg stille spørsmål i TV2. TV2 har funnet et par ekle, munnrappe muslimske gutter…

– Men de har makt i Norge. Én ba meg i en radiodebatt gå og henge meg… Programlederen reagerte ikke, her var det temperatur… Jeg prøver å få avstand til egen sårbarhet, slike utbrudd får nemlig maktforholdene fram.

– Hva er det viktigste for å fremme fellesskap over etniske grenser?

– Kvinners likeverd, selvsagt. Men også større muligheter for minoritetsgruppene til å uttrykke seg kunstnerisk; fora der kultur og samtaler muliggjør forståelse. Kunst bygger broer, kunst gir økt innsikt. Og humoren må få sin plass. Humor er den beste måten å dobbeltkommunisere på. Du kan få folk på gyngende grunn, og da skjer det noe… Og du må overdrive: Vet du hvordan man sjekker opp en pakistansk jente? Du har en kilo brylkrem i håret, tar på en hvit pologenser og leier en BMW og kjører til leiligheten på Tøyen. Når du ringer på, kommer 18 fra den nærmeste familien og lukker opp. Mange av dem har tidligere kjørt deg hjem i en sliten Mazda. I stua sitter jenta sammen med bestefar og broren til bestefar. På sofaen ligger en hellig ku med fjernkontrollen. Så spør du bestefaren om å få ta med jenta ut. Han sier nei. Da spør du faren om datteren har det strengt. Han svarer: – Neida. Hun kan gifte seg med hvilken fetter hun vil…

En jente som vil sjekke opp en pakistansk gutt? Hun går bort til ham på gata og sier: «Hallo».
Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -