Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

×

Advarsel

JUser: :_load: Kan ikke laste bruker med id: 67

Flyr fra forpliktelser?

REPLIKK: For litt over et år siden startet Framtiden i våre hender prosjektet «Mitt klima». Hensikten var todelt: Det ene var å informere om flytrafikkens klimakonsekvenser. Det andre var å tilby folk å kompensere for flyutslippene sine.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
REPLIKK: For litt over et år siden startet Framtiden i våre hender prosjektet «Mitt klima». Hensikten var todelt: Det ene var å informere om flytrafikkens klimakonsekvenser. Det andre var å tilby folk å kompensere for flyutslippene sine.

Det vil si at utslippene fra flyreisene blir redusert tilsvarende i et fattig land. Det gjøres ved at fattige landsbyer for eksempel får strøm fra biomasse istedenfor fra en dieselgenerator. Det beste for klimaet er å ikke fly, men Mitt klima er ment som et tilbud for folk som vil gjøre noe når de først flyr – inntil regjeringa reagerer.

Flytrafikken er blitt tredoblet siden 1990, og er en av de viktigste enkeltkildene til våre klimagassutslipp. Likevel har de rødgrønne ikke iverksatt noen tiltak for å redusere flytrafikken. De ser tvert imot ut til å gjøre alt de kan for å holde flytrafikken konkurransedyktig i forhold til andre transportmidler. Mens miljøavgifter sørger for at biler og busser må betale 10-12 kroner for literen for drivstoffet, koster flydrivstoffet bare 6-7 kroner literen. I tillegg sponser staten utenlandsreisen din med 1410 kroner hvis du utnytter taxfreekvoten fullt ut.

Resultatet er flyavganger som er så billige at det lønner seg å feire 50-års dagen på den spanske solkysten framfor i hagen. Stoltenberg sa i nyttårstalen sin at statsansatte skal kjøpe klimabilletter når de er ute og flyr, og at han oppfordret andre til å gjøre det samme. Den oppfordringen er bedre enn ingen, men når Stoltenberg viser til slike frivillige tiltak som en del av regjeringens innsats for å kutte klimagassutslippene blir det ren ansvarsfraskrivelse. Stoltenberg er i posisjon til å sørge for obligatoriske ordninger, som for eksempel å fjerne taxfree-ordninga, eller å sørge for avgifter på flytrafikken som svir. Disse økte avgiftsinntektene må fortrinnsvis øremerkes klimatiltak, kanskje høyhastighetsbaner i Norge, men de må gjerne også finansiere overgangen fra fossil basert energi til fornybar energi i fattige land.

Det har blitt innvendt at Framtiden i våre hender gjennom Mitt klima er med å grønnvaske flytrafikken. Vi mener vi gjennom hundrevis av medieoppslag om flytrafikk, har bidratt til å øke bevisstheten om flytrafikkens uheldige konsekvenser for klimaet. Vi tror at økt bevissthet er tvingende nødvendig for å få på plass de tøffe politiske vedtakene som sørger for reelle utslippskutt - også i Norge.

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 38 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -