Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Vidunderlige nye tredje verden

Den tredje verdens nye vekstøkonomier har blitt shoppingindustriens gullkantede satsingsområde. Sterkest er veksten i Asia med Kina i front. Nye gigantiske handlesentre bygges i et tempo som kan ta pusten fra de fleste.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Den tredje verdens nye vekstøkonomier har blitt shoppingindustriens gullkantede satsingsområde. Sterkest er veksten i Asia med Kina i front. Nye gigantiske handlesentre bygges i et tempo som kan ta pusten fra de fleste.

I vestlige land sliter shoppingindustrien i et overmettet marked. Men ingen steder på kloden fosser forbrukerkulturen fram slik som i Asia. Kontinentet huser 8 av de 10 største nye shoppingsentrene som er bygd siden 2004.

Gigantsentrene i Kina, Filippinene og Malaysia er ofte 2 til 3 ganger så store som de største amerikanske sentrene. Kina er verdens tredje største forbrukermarked etter USA og Japan og kan bli den ledende forbrukersupermakten før århundret er omme.

Men også i andre utviklingsland med økonomisk vekst er vestlig forbrukerkultur i ferd med å slå rot. – Investorer i varehandelbransjen som gikk glipp av muligheten til å være tidlig ute i det kinesiske markedet, har nå sjansen til å gjøre det godt igjen i India, er konklusjonen i konsulentfirmaet A.T. Kerneys 2005 globale

Retail Developement Index. India topper listen over land som Kerneys eksperter mener har størst nytt potensial. I 1996 hadde landet 35 millioner familier som hørte til forbrukerklassen. I 2006 var antallet forbrukerfamilier økt til 80 millioner og i 2010 vil trolig mer enn 150 millioner indiske husholdninger ha tatt skrittet inn klassen av verdens nye shoppere. Til nå har utenlandske investorer vært varsomme med å bruke penger i latinamerikanske land. Frykten for ustabilitet har holdt dem borte, men til gjengjeld har innenlandske kjeder vokst seg sterke. Ved siden av Brasil, framstår Mexico som et forlokkende marked for handlesenterinvestorene.

Med rundt 107 millioner innbyggere er Mexico verdens 11. mest befolkningsrike nasjon. Goldman Sachs, et anerkjent research-firma mener at Mexico kan bli verdens femte største økonomi innen 2040. I Afrika leder Sør-Afrika an i forbruksveksten. I vår del av verden er det mange av de tidligere østblokk-landene som tiltrekker seg investorenes interesse. I lille Norge står også en rekke nye handlesenter på tegneblokka.

Det er grunn til å slå alarm, mener det amerikanske Worldwatch Institute. Av verdens 1.7 milliarder forbrukere, bor over halvparten i den tredje verden. Det er i de fattige landene at den største forbruksveksten vil finne sted i framtida, hevder instituttet. En slik utvikling vil ta knekken på klodens ressurser. En forbruksutvikling i de fattige land etter vestlig modell er en økologisk katastrofe, hevder World Watch. Samtidig er utvikling helt nødvendig i disse landene. Men dersom det ikke skjer bærekraftig vil det gjøre vondt til verre, ifølge amerikanerne.

Statistikk som det internasjonale rådet for handlesentre la fram i forbindelse med sitt 50 års jubileum nå i år etterlater liten tvil om at shoppingindustrien fortsatt seiler i sterk medvind og at den vestlig/ amerikanske shoppingkulturen sprer seg globalt. Bare i løpet av perioden fra 1995 til 2006 doblet organisasjonen antall medlemsbedrifter fra 30.000 til 65.000, spredt i 92 land. Den sterkeste veksten fant sted i ikke-vestlige land.
Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -