Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for etisk og miljøvennlig forbruk

Utfordrer jeansgigantene

Kjøper du en dongeribukse laget av økologisk bomull sparer du miljøet for opptil 8000 liter vann. Det tilsvarer mer enn månedsforbruket til en norsk familie på fire.
Det er på tide å utfordre den tradisjonelle forretningsmodellen i den internasjonale tekstilindustrien, mener  den nederlandske tekstilentreprenøren Bert van Son. (foto: Jon Skille Amundsen)
Det er på tide å utfordre den tradisjonelle forretningsmodellen i den internasjonale tekstilindustrien, mener den nederlandske tekstilentreprenøren Bert van Son. (foto: Jon Skille Amundsen)
Kjøper du en dongeribukse laget av økologisk bomull sparer du miljøet for opptil 8000 liter vann. Det tilsvarer mer enn månedsforbruket til en norsk familie på fire.
Den nederlandske tekstilveteranen Bert van Son så seg lei på en tekstilindustri som bidrar til å ødelegge planeten og utnytte fattige arbeidere i sør. For to år siden startet han sitt eget selskap med navnet Mud Jeans (sølejeans). Han ville vise at produksjon av moteriktige klær verken behøver å skje på bekostning av miljøet eller velferden til de som syr dem.

–Pressen og mediene elsker oss, sier Son. Han forklarer likevel at utfordringen er å få miljø- og etikkbevisste forbrukere til å forstå at de faktisk utgjør en forskjell ved å velge deres produkter. I sin produksjon bruker Mud Jeans de mest miljøvennlige råvarene som finnes. 

Tekstil-veteran
Bert van Son har tilbragt store deler av sin yrkeskarriere i tekstilindustrien. Han har arbeidet både for nederlandsk og fransk klesindustri og i mange år vært stasjonert ved selskapenes utekontorer i Kina. Jeg og fotograf Jon Skille Amundsen møter han på Impact Hub i Amsterdam, et senter for grønne og etiske entreprenører.

 –Jeg fikk mitt livs sjokk da jeg så hvordan kjemiske sprøytemidler blir brukt i bomullsdyrkingen, og hvordan bøndene i India var fanget i en ond sirkel, forteller Bert van Son. Han mener mange ikke er klar over den enorme påkjenningen tradisjonell bomullsproduksjon har på klimaet. I mange land står landbruket for de største utslippene av klimagasser. Rundt 5 prosent av verdens dyrkingsjord går med til produksjon av bomull.

–Forbruket av vann er gigantisk. Bare en jeans produsert av økologisk bomull sparer oss for opptil 8000 liter vann. Dette er bare vannmengden som brukes i selve fabrikkproduksjonen. I tillegg kommer vann benyttet under dyrking av bomullen, forklarer Son. Han er også kritisk til den intensive bruken av skadelige sprøytemidler. –25 prosent av det globale forbruket av kjemiske sprøytemidler mot insektangrep, og 11 prosent av midlene som benyttes i verden for å bekjempe plantesykdommer, går til produksjon av bomull. Et bevis, ifølge Son, på hvor lite bærekraftig tradisjonell bomullsdyrking er.

Smartere produksjon
Millioner av dongeribukser produseres årlig og gjør bomulls- og tekstilindustrien til en av de store vannforbrukerne på kloden, mener Bert van Son. –Det handler bare om å produsere på en smartere måte, og utnytte ressursene mer effektivt. I hans forretningsmodell har ressursutnyttelse høyeste prioritet.

Mud Jeans har fokus på at klærne produseres ved fabrikker som har ordnede lønns- og arbeidsforhold. –Vi kjøper produksjon ved fabrikker i nord-Italia og er i ferd med å innlede et kundeforhold til et familieeid selskap i Tunisia, forteller Son. Gjennom inspeksjonsrutiner og innsyn i underleverandørkjeden har de kontroll på at produksjonen foregår etter de etiske kravene og miljøkravene som klesmerket krever.

Det var i 2012 at Bert van Son kjøpte varemerket Mud Jeans. Han bestemte seg for å introdusere et helt nytt konsept for kjøp og salg av dongeribukser; leasing av Jeans. Ideen var at forbrukeren kunne betale en liten månedlig sum mot bruksrett til plagget. Når plagget var slitt kunne forbrukeren levere det tilbake og Mud Jeans ville sørge for at klærne ble klargjort for ny bruk, avhengig av slitasjen. Leasingideen slo ikke an slik bedriften håpet.

Pant på Jeans
 –Nå har vi innført en panteordning som innebærer at kunden får et avslag på 200 kroner ved nytt kjøp, dersom dongeribuksen leveres tilbake til butikken igjen, forteller Mike Dongelmans, daglig leder for Mud Jeans Skandinavia. 
–Hele ideen er å gi produktet så lang levetid som mulig og sørge for at materialet utnyttes optimalt, forklarer han.

I praksis har en Mud Jeans tre liv, ifølge Dongelmans. Det første når den kjøpes ny i butikken, andre gang når den renses og gjøres klar for gjenbruk, og det tredje når den klippes opp og materialene brukes til nye produkter. Dongelmans tror en pant på 200 kroner vil stimulere mange til å levere buksen tilbake til butikken og sikre en mye høyere utnyttelse av råvarerer og materialer enn i dag.

Kamp mot kleskasting
 –Vi er nødt til å gjøre noe med overproduksjonen og lønningene i klesbransjen. 45 millioner kilo klær blir brent eller kastet på søpla hvert år bare i Norge, sier Mike Dongelmans (bildet under). Globalt er jeansindustrien gigantisk. I Kina, det største av produsentlandene, lages det 600 millioner dongeribukser hvert år. En tredjedel av dette går til europeiske forbrukere.
NettDongelman

Mud Jeans spør seg hvorfor så mange fortsetter å kjøpe uetiske klær til tross for at de vet bedre.
–Vi er i ferd med å gjennomføre en undersøkelse som skal hjelpe oss å forstå denne forbrukeratferden bedre, sier Dongelmans. Han mener det
er et paradoks at selv etisk bevisste forbrukere ofte lukker øynene når de står i butikken. 
 –Mange har neppe noe ønske om å kjøpe produkter som genererer ekstremt overforbruk av vann, store mengder sprøytemidler og kjemikalier, og som attpåtil kan være laget av barnehender eller unge kvinner på luselønn, sier han.

(Framtiden i våre hender gjør oppmerksom på at vi ikke foretatt besøk hos underleverandørene som Mud Jeans bruker, eller kontrollert informasjon om råvarer og sertifiseringer. Opplysningene i artikkelen bygger på intervjuene med representanter for selskapet og fra selskapets nettsider.)

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 30 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

Relaterte artikler