Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Ikke akkurat Ikea

Det er lett å kvitte seg med ting. Enda lettere å skaffe nye. Har vi ikke annet å gjøre, shopper vi. Møbelrestaurerere er ikke som folk flest. De passer på at vakre gamle ting varer.

Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.

Det er lett å kvitte seg med ting. Enda lettere å skaffe nye. Har vi ikke annet å gjøre, shopper vi. Møbelrestaurerere er ikke som folk flest. De passer på at vakre gamle ting varer.

- Etter at den har forlatt oss holder den i to hundre og femti år til, sier Ingvild Aunan, møbelrestaurerer og en av tre i et kollektiv av restaureringshåndverkere. Hun viser frem en stol som foreløpig ser ganske loslitt ut. Vi er i et gammelt industrilokale på Dælenga i Oslo. Det dufter terpentin, solbrent støv og nykokt kaffe. Lyset flommer inn gjennom de store vindusflatene og avdekker et miljø hvor håndverkere har holdt sitt virke siden tidenes morgen.

Det er fort gjort å bli litt misunnelig på arbeidsplassen deres. Det hviler en tidløs ro over det store, lyse lokalet. Her hersker nok tøyelige deadlines og fleksitid. Ingen skadelig datamaskin-stråling eller ødelagte kontorstol-kropper. Her arbeides det med korpus og sinn i skjønn forening over moder jords beste råstoffer. Foredlet av menneskeslektens dyktigste. Langsomt bearbeidet i stille meditasjon over det evig bestandige.
Å restaurere gamle ting krever spesialkompetanse. Her er en møbelsnekker som også har utdannelse innen treskjæring, en konservator med forgylling som hovedgeskjeft og en med tittelen møbelrestaurerer.
- Vi har et flott miljø. Hele gården her er full av likesinnede. Det er rasjonelt med et mangfold av delvis overlappende utøvere forteller Aunan.
- Dessuten gir det mening å hjelpe til med å bevare disse håndverkene. Vite hvordan tingene er satt sammen.

Markedet

I en tid da det gjennomsnittlige, nyetablerte hjem er blåkopiert fra IKEA-katalogen og den laminerte bøkeinnredningen fra i forfjor nå i anstendighetens navn må ut til fordel for en i bjørkelaminat?
- Vi driver i en forholdsvis stabil bransje, bedyrer Victoria Brænne. Hun er spesialisert innen restaurering av eldre bymøbler i edle tresorter som mahogny.
- Men det virker som om interessen for håndverksmessig kvalitet er økende. Det har kanskje sammenheng med en endring i levestandard, at folk har mer penger.
Om det alminnelige IKEA- eller Skeidar-hjemmet mangler egenart, personlighet og levetid, er det i hvert fall billig. Så billig at veldig mange tar seg råd til å transformere interiøret sitt årlig. Det må vel være de mest overmette eksentrikerne blant oss som velger å pusse opp en gammel pinnestol i stedet for å shoppe flunkende ny reol?
- Det restaureres hovedsakelig objekter med høy materiell verdi. Det ligger tross alt mye arbeid bak. Allikevel legger de fleste mer vekt på affeksjonsverdi og gleden ved det håndverksmessige, ved kvaliteten og det genuine. Objektene vi jobber med er sjelden masseproduserte, forteller jentene.
- Det er klart at dette er et overskuddsfenomen, sier Ingvild Aunan. Men vi har kunder i alle samfunnslag. Slett ikke bare rikfolk.

Kvalitet


Hvis målet er størst mulig omløpshastighet for å vise omverdenen at man evner å henge med i tiden, er det ikke noen overraskelse at billigmøbelkjedene selger mer enn noensinne. Hva i all verden skal man med ting som varer hvis de ikke skal det?
- Det er nok lite bevissthet og kunnskap om kvalitet blant folk, mener Victoria Brænne.
Stig Larssæther er forsker på feltet miljøpsykologi. Han påpeker bevisstløsheten som ligger til grunn for gjennomstrømningen av objekter som i dag preger folks liv.
- Det bør være mulig å stille kritiske spørsmål ved shopping som fritidsbeskjeftigelse, uten å bli stemplet som moralist. Vi kjenner hvilke økologiske konsekvenser forbrukersamfunnet har, men hva med de menneskelige?
- I dag selges ikke varer for at de skal vare. Tvert imot. De selges innpakket i en tom reklamesymbolikk som fremhever det tidsbestemte. Dette gjør det mulig med hyppige relanseringer og økonomisk vekst, men gir kanskje ikke de beste betingelser for menneskelig vekst knyttet til folks opplevde livskvalitet.
- Når vi ikke oppfatter og forholder oss til hvordan og hvorfor tingen har blitt til, varens substansverdi så å si, blir vi stående i et avhengighetsforhold til industrien, sier Larssæther.
- Denne holdningen til tingene står i et direkte motsetningsforhold til sjølbergingstankegangen og den tryggheten som ligger i det å kjenne historien til et produkt. Men dette avhengighetsforholdet gir en usikkerhet. Viktige faktorer i våre egne liv er ikke gjenstand for egen mestring.
- I det moderne samfunn er det lettest å realisere seg ved hjelp av de objektene man ønsker å knyttes til. Det holder å være en lydig konsument som treffer de rette konsum-valgene for å bli et akseptert samfunnsmedlem.

Kast og bruk


I verkstedet på Dælenga er det ikke spor av reklame-symbolikk. For det årvåkne øye kan det nok skimtes både velstands-symbolikk og bonderomantikk. Allikevel legger man mest merke til vakre ting, laget av vakre materialer, satt sammen slik at de henleder tanken på ord som solid, tradisjon, evighet og familie. Ingenting dufter nytt, unntatt kaffen. Vi snakker litt om avfallsproblematikken.
- Kjøp- og kastmentaliteten er ikke bare et problem for vår bransje sier Ingvild Aunan.
- Det gjør jo at enorme mengder treverk og andre materialer bare blir til et søppelproblem.
Men det ser altså ut som om kvalitetsbegrepet blir stadig viktigere blant folk.
- I prinsippet skal denne stolen holde like lenge etter at den har vært her, som den har holdt hittil. Omtrent to hundre og femti år. Ved fornuftig bruk.

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 35 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!