Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Kinas ville vekst

Kinesiske forbrukere skal påvirkes til å tenke grønt og miljøvennlig når de foretar viktige kjøpsbeslutninger. I en stor kampanje vil Verdens naturfond (WWF) stimulere produsenter og forbrukere til å opptre mer bærekraftig.

Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.

Kinesiske forbrukere skal påvirkes til å tenke grønt og miljøvennlig når de foretar viktige kjøpsbeslutninger. I en stor kampanje vil Verdens naturfond (WWF) stimulere produsenter og forbrukere til å opptre mer bærekraftig.

I LØPET AV SOMMEREN lanserer Verdens naturfond det som trolig er Kinas første grønne forbrukerkampanje. Målet er å lære den stadig mer kjøpesterke befolkningen å prioritere de mest energivennlige produktene når de fyller handlekurvene. Organisasjonen har som mål i første omgang å nå fram til forbrukere i de aller største byene i Kina.

Banebrytende

– Dette er et ledd i Verdens naturfonds internasjonale power-switchkampanje, forteller Lin Gan som er direktør for klima- og energi ved organisasjonens kontor i Beijing. Han er også knyttet til Cicero, det norske senteret for klimaforskning.

– Kampanjen er banebrytende og viktig, framholder Lin Gan, som er sterkt engasjert i miljøarbeid i hjemlandet. Merking og sertifisering av energivennlige produkter er fortsatt ikke bra nok i det kinesiske markedet, mener han. Kampanjen vil også ha som mål å påvirke produsenter og forhandlere til å utvikle mer effektive sertifiseringsordninger og mer tydelig merking av produktene.

– Det skal bli lettere for forbrukerne å finne fram til de mest energi-optimale og miljøvennlige produktene, sier Lin Gan.

– En viktig utfordring blir å få forbrukerne til å se og anerkjenne sammenhengen mellom egne kjøpsbeslutninger og de store klima- og miljøproblemene, forteller kommunikasjonsdirektøren i WWF Beijing, Li Chao. I prestisjetunge omgivelser i Det Arbeidende folkets kulturpalass tett ved Den forbudte by, finpusser han og kollegene på kampanjeløsningene og kommunikasjonsgrepene.

Gode historier

Vi må klare å lage gode historier som motiverer til handling og som gjør at folk ser at grønne valg og kjøpsbeslutninger absolutt er i deres egen interesse, sier Li Chao. En del av kampanjeopplegget vil bli i form av plakater og spredning av informasjonsmateriell.

– Vi vil også samarbeide med de store forbrukerorganisasjonene, forhandlerorganisasjonene og med de store produsentene og produsentorganisasjonene, forteller han. Til syvende og sist handler det om et samspill mellom myndighetene, næringslivet og vanlige folk, tror Li Chao.

Strukturell krise

Kinas miljøproblemer bekymrer langt flere enn miljøorganisasjoner og miljøgrupper.

– Vi står kanskje foran en strukturellkrise, advarer Qi Jianguo, forsker og fungerende direktør ved det kinesiske vitenskapsakademiets institutt for samfunnsøkonomi. I et stort intervju publisert i det engelskspråklige nyhetstidsskriftet Beijing Review og i kinesisk-språklige nyhetsmedier, hevder han at Kinas hovedutfordring nå er landets økende miljøproblemer. Han peker på tre hovedkilder for landets økologiske problemer: Den hurtige veksten i forbruket av råvarer og energi, lav energiutnyttelse og liten grad av resirkulering og gjenbruk. De siste tjue årene har Kina mer enn tjuedoblet sitt forbruk av stål og mer enn åttedoblet sitt forbruk av sement. Det gjør at landet alene står for mer enn 40 prosent av verdens stålforbruk og over 50 prosent av sementforbruket. Bruken av energi har også gått i taket og gjør at Kina har passert Japans forbruk i volum og nå er verdens nest største energibruker etter USA.

– En del av løsningen er å innføre et nytt økonomisk system, en kretsløpsøkonomi som straffer forurenserne og som stimulerer til gjenbruk og utvikling av bærekraftige løsninger, hevder Qi Jianguo ved det kinesiske vitenskapsakademiet.

Vill vekst

– Landets energibehov er antatt åmer enn dobles i løpet av 15 år, hevder Robert Scott, en internasjonal energikonsulent i Beijing i et intervju med kommunistpartiets offisielle organ, Folkets Dagblad. Allerede har Kina en årlig vekst i energibruk som tilsvarer et middels stort land, hevder han.

– Det grunnleggende problemet er at Kina følger i fotsporene til USA, uttaler Zhang Jianyu, en talsmann for en amerikanskbasert miljøorganisasjon i Beijing. Trolig er det ikke plass til nok et USA i verden, mener Zhang.

Temperaturen i Kinas økonomiske vekst bekymrer både politikere og fagøkonomer.

– Aner vi konturene av spådommen til historieprofessoren Gary Cross som i sin bok An All-Consuming Century, hevder at konsumerismen vant det 20. århundrets ideologiske kriger? spør det amerikanske World Watch–instituttet i sin siste rapport.

Herald Tribune, en amerikanskeid internasjonal nyhetsavis minner om at store deler av Kinas energibruk går til industriell utvikling og dermed vil slå ut i viktig vekst og samfunnsutvikling. Derimot går over halvparten av USAs energibruk til privat konsum, skriver avisa.

Tøff jobb

I et land hvor flere hundre millioner innbyggere banker på døra til den internasjonale forbrukerklubben og hvor framskritt måles i antallet nye biler og motorkjøretøyer, vet kampanjeplanleggerne i WWF at de står foran en tøff jobb når de sparker i gang den første store grønne forbrukerkampanjen i verdens mest folkerike nasjon.

– Vi er helt avhengige av at vanlige folk forstår alvoret bak miljøutfordringene Kina står overfor, sier Li Chao, kommunikasjonsdirektør i Verdens Naturfond i Beijing..

 

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 38 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -