Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for etisk og miljøvennlig forbruk

Fossilbransjen som klimasponsor

Mer enn 50 franske og internasjonale selskaper sponser klimakonferansen i Paris, blant annet en rekke store aktører med omfattende interesser innenfor luftfart, kull, olje, gass og bilproduksjon. Spark de store forurenserne ut av klimakonferansen krever flere store internasjonale miljøorganisasjoner. 
Den britiske aktivistgruppen Brandalisme har tatt over 600 utendørs reklameplasser i Paris med adbuster-aktige plakater, hvor budskap fra sponsorene av COP21 karikeres. Bildet viser en fakeplakat for Air France som er formell sponsor av COP21 sammen med 53 andre internasjonale selskap.
Den britiske aktivistgruppen Brandalisme har tatt over 600 utendørs reklameplasser i Paris med adbuster-aktige plakater, hvor budskap fra sponsorene av COP21 karikeres. Bildet viser en fakeplakat for Air France som er formell sponsor av COP21 sammen med 53 andre internasjonale selskap.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Mer enn 50 franske og internasjonale selskaper sponser klimakonferansen i Paris, blant annet en rekke store aktører med omfattende interesser innenfor luftfart, kull, olje, gass og bilproduksjon. Spark de store forurenserne ut av klimakonferansen krever flere store internasjonale miljøorganisasjoner. 


En ny rapport fra Corporate Accountability International, viser at det er direkte bånd mellom fossilindustrien og flere av sponsorene. Det framgår av en artikkel på det amerikanske miljønettstedet Grist.org

 Blant de formelle sponsorene i Paris finner vi blant annet Air France, bilprodusenten Renault Nissan, og Suez Environment, sistnevnte kjent for sitt lobbyarbeid til fordel for fracking. Sponsoren Engie, et stort energiselskap, eier kullkraftverk som er ansvarlig for utslipp som tilsvarer halvparten av de franske utslippene Videre har. BNP Paribas som også er sponsor store eierinteresser i global kullindustri.

Lytt til befolkningen


 «Dette er grønnvasking, hevder Jesse Bragg talsperson for CAI. Selskap som er villige til å legge penger i potten, får som gjenytelse lov til å si at de er en del av løsningen.

-Stater må lytte til innbyggerne sine, ikke til de store og mektige industriselskapene, mener Pascoe Sabido, Corporate Europe Observatory.

Kaprer konferansen


Hvorfor bidrar fossilindustrien til finansiering av verdens største klimakonferanse? Hvorfor skal de i det hele tatt få lov til det?

Spørsmålet stilles av flere store frivillige organisasjoner. De mener det burde være selvinnlysende at utslippsintensiv Big Business med et elendig miljørulleblad ikke hører hjemme i den globale klimabevegelsen Arrangørene er ansvarlige for at verdens viktigste klimakonferanse blir kapret av tunge forurensere. 

Blant organisasjonene som har protestert er blant annet Attac, 350.org, Corporate Europe Observatory/Friends of the Earth og, Women in Europe for a Common Future (WECF)

Sjekk listen over sponsorene her


Bråk i Polen i 2013 


 Også under klimatoppmøtet i Polen i 2013 oppsto det sterke konflikter mellom arrangørene og miljøorganisasjonene som var tilstede på grunn av de private sponsorene. 

Store selskaper som den tyske bilprodusenten BMW, gruvegiganten Arcelor Mittal, verdens største papir og celluloseprodusent International Paper var blant de finansielle støttespillerne av klimakonferansen. I tillegg ble det arrangert en stor parallellkonferanse dedikert til fokus på fossil energi. Alt dette provoserte mange av miljøobservatørene og noen av forhandlingsdelegatene. Flere truet med å reise hjem i protest.

Stor prestisje


Når 150 statsledere og mer enn 40.000 journalister, byråkrater, og lobbyister er samlet til den internasjonale klimakonferansen i Paris er det mer enn kaffe og mineralvann som er sponset av private internasjonale selskaper. 

Franske myndigheter legger stor prestisje i klimakonferansen. Totalbudsjettet er på 187 millioner Euro. Av de samlede konferansekostnadene dekkes 20 prosent ,omkring 40 millioner euro av 54 formelle sponsorer. Det skaper risiko for interessekonflikter i forhold til klimakonferansens mål, mener organisasjonene som nå kritiserer sponsoropplegget på gigantkonferansen i Paris.

- Ville vi overlatt kampen mot tobakk til tobakksprodusentene? Hvorfor gjøre det for klimapolitikken? spør Maximes Combes talsperson for antiglobaliseringsorganisasjonen Attac. 

KILDER:
GRIST.ORG
EURACTIV.COM
ADWEK.COM
BRANDALISME.ORG.UK



Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 30 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

Relaterte artikler