Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for etisk og miljøvennlig forbruk

Sykkelgleden blir større med en velholdt sykkel. (Illustrasjon: Istockphoto)

Slik fikser du sykkelen

Å ta fram sykkelen oftere er et godt bidrag i kampen mot klimaendringene. Vi viser deg hvordan du fikser de enkleste tingene selv.
Å ta fram sykkelen oftere er et godt bidrag i kampen mot klimaendringene. Vi viser deg hvordan du fikser de enkleste tingene selv.

Klikk for større bilde

Det er både tryggere og hyggeligere å sykle på en godt vedlikeholdt sykkel. Det er mye vi kan gjøre selv.

– Punkt nummer en er at bremsene fungerer, sier Svein Stensaker, barneskolelæreren som hjelper elevene med å se over sykkelen før sykkelprøven. Så må du passe på at du synes. Hvit refleks foran og rød bak. Det skal være refleks på pedalene, det er påbudt.

Stram til skruene

– Jeg ser mange sykler med løse styrer. Det kan skape farlige situasjoner fortsetter han. Pass på at styret står rett.


Klikk for større bilde

Du fester styrepinnen med en umbrakoskrue på toppen. Styret kan være sveiset på styrepinnen, men på noen sykler er det festet med en klemme. Denne kan være løs. Stram til skruene.

Riktig sittestilling er også viktig. Setehøyden kan stilles og setet kan også justeres fram og tilbake ettersom hvor høy du er.

Viktig rengjøring

Går du over sykkelen med litt sykkelolje holder den lenger og er lettere å bruke. Det er viktig at kjedet får olje innimellom. Ellers er det lurt å smøre bremse og girvaiere der de går inn i strømpa. Litt olje på pedallagrene kan også være lurt.

– Jeg er opptatt av at gir og kjeder holdes rene, dette gjelder spesielt ved åpne girsystemer sier Stensaker. Du kan vaske med vann og oppvaskmiddel, eller bruke en rensespray.

Rullemotstand


Klikk for større bilde

Pass på dekktrykket, det er tungt å sykle med for lite luft i dekkene.
Det står på siden av dekket hvor mye luft det skal ha.
– Jeg anbefaler en fotpumpe med trykkmåler. Det er det enkleste, mener Svein Fagervold fra Syklistenes landsforening. Når dekkene er nye og myke er det ikke uvanlig å punktere. Om du begynner å punktere mye når dekkene er noen år, er det på tide å bytte dekke. Et annet tegn er at du ser at dekket har småsprekker og er morkne.



Dekket er merket med rulleretning, anbefalt dekktrykk og dimensjon. Pass på at gummien på bremseklossene ikke er nedslitt. Klikk for å forstørre bildene. (Foto: Astrid Bjerke)

Når dekket er flatt


Pump opp hjulet å se om det holder på lufta. Sjekk at ventilen er festet godt, så luft ikke lekker ut. Før du begynner å skru, er det lurt å se godt etter hvordan det sitter sammen, da er det lettere og få ting på riktig plass. Pass også på at deler, skruer, muttere og ventiler ikke blir borte.


1

Løsne skruer og muttere og ta av hjulet. Skru av ventilproppen og ta ut ventilen. Ventilen er festet til felgen med en mutter, ta av denne.
Klem godt rundt kantene på dekket rundt hele hjulet, sånn at det løsner fra felgen. Press dekket inn mot midten av felgen, der er det en fordypning så radiusen er mindre. Begynn med å løsne dekket på motsatt side av ventilen. Bruk to dekkspader. Press den første ned mellom dekket og felgen og bend dekket ut. På dekkspaden er det en krok. Denne kan festes til eikene så dekkspaden sitter. Press inn den neste et stykke fra den første og bend dekket ut. Nå kan du dra dekkspaden rundt så dekket kommer på utsiden av felgen. Om dekket sitter hard, kan du bruke tre spaker. Nå er det lett å ta av dekket og slangen. Når dekket er av, er det lurt å sjekke med fingeren at det ikke sitter småstein eller annet rusk på felgen som kan slite hull i slangen.

2

Sett i ventilen igjen og pump opp slangen. Bruk et kar med vann og senk slangen ned i vannet. Begynn med å senke den delen av slangen som har ventil under vann, sjekk nøye om det kommer luftbobler, da er det hull. Sjekk hele slangen. Hvis du finner hull, er det viktig at slangen er helt tørr før du begynner å lapp. Lappesaker fås i alle sportsbutikker. Rubb opp stedet der hullet er og bestem størrelse på lappen. Smør på lim vent til limet ikke kleber, press lappen godt på så den sitter godt. Sjekk igjen at det er blitt tett.

3

Tre den ene siden av dekket inn på felgen. Sett ventilen på plass i felgen, dytt slangen inn i dekket helt rundt. Pass på at den ligger ordentlig inne i dekket og ikke blir liggende i klem. Press så den andre siden av dekket på plass. Skru på plass selve ventilen. Pass på å skru mutteren ordentlig fast inntil felgen. Og sjekk at det ikke sitter noe rusk på ventilen før du skrur den på. Pump opp dekket litt, klem og maser litt på dekket sånn at slangen fordeler seg godt.

4

Kjedet skal være stramt, men være mulig å klemme litt inn. Pass på at hjulet ikke slenger, men går jevnt rundt. Stram mutrene godt på begge sider av hjulet. Fest gir og bremser. Pump dekket så det er ordentlig hardt før du begynner å sykle.




blog comments powered by Disqus