Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for etisk og miljøvennlig forbruk

Sykling er både bra for planeten og deg. (Illustrasjon: Istockphoto)
Sykling er både bra for planeten og deg. (Illustrasjon: Istockphoto)

Seks utrolige helsefordeler ved å sykle

Å sykle regelmessig gjør underverker med både helsa og miljøet. Her er de seks mest utrolige helsefordelene med å finne fram sykkelen hver dag.
Å sykle regelmessig gjør underverker med både helsa og miljøet. Her er de seks mest utrolige helsefordelene med å finne fram sykkelen hver dag.

1. Bli smartere. I en studie gjorde forsøkspersonene det markant bedre på oppgaver i hukommelse, resonnering og planlegging etter bare 30 minutter med sykling. Ifølge forskningen publisert i Journal of Clinical and Diagnostic Research ble oppgavene også gjennomført raskere etter syklingen. Forskning ved Illinois University tyder på at fem prosent bedre hjerte-lungekapasitet fra økt sykkelkondisjon fører til en forbedring på hele 15 prosent i mental oppgaveløsning. Syklingen øker blodsirkulasjonen i hjernen og sammen med mer oksygen stimulerer dette veksten av nye hjerneceller i hippocampus.

2. Bli lykkeligere. Sykling frigjør de naturlige lykkestoffene dopamin og serotonin i hjernen. En studie ved Duke University viser at trening kan være like effektivt som medisiner i behandling av depresjon. Dessuten kan sykling og trening ellers øke selvtilliten, øker følelsen av å ha oppnådd noe og gjør oss mer sosiale, ifølge forskerne. Forskere ved Universität Bonn har funnet ut at endorfinene frigitt under fysisk aktivitet spesielt påvirker delene av hjernen som behandler følelser og stress.

3. Få sterkere immunforsvar. Selv moderat sykling øker blodsirkulasjon og produksjonen av hvite blodceller. Ifølge en studie ved University of North Carolina kuttet de som sykler i 30 minutter fem dager i uken sykefraværet sitt med halvparten. Sykling på vinteren er spesielt egnet til å unngå forkjølelser og infeksjoner. En studie ved University of Bristol med 200 forsøkspersoner avdekket at trening før jobb også bidro til at de taklet stress godt, disponerte tid og arbeidsoppgaver bedre og ble mer motiverte.

4. Lev lenger. Ved å sykle mellom 10 og 15 km daglig i 40 år vil en person i aldersgruppen 20-59 år få fire såkalte kvalitetsjusterte leveår (QALYs) igjen for innsatsen, ifølge Helsedirektoratet. Høyere intensitet og tidligere start i livet med regelmessig fysisk aktivitet øker sjansen for å få enda flere kvalitetsjusterte leveår.

5. Pust i renere luft. Målinger tyder på at luftkvaliteten inne i biler og andre kjøretøy i trafikken kan være langt dårligere enn for syklister og fotgjengere på gata utenfor. Målinger fra København har vist at nivåene av benzen, toluen, etylbenzen og xylen var mellom to og fire ganger høyere inne i bilen enn i pusterommet for syklisten. Målinger gjort i London har vist at det kan være spesielt dårlig luft inne i drosjer.

6. Bli mer potent. Menn over 50 som for eksempel sykler minst tre timer i uka har 30 prosent lavere risiko for å utvikle impotens, ifølge forskning ved Harvard School of Public Health. Regelmessig fysisk aktivitet gjør forøvrig underverker for hjerte og karsystemet i kroppen uansett kjønn og alder.

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de 27.000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -

Relaterte artikler