Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for etisk og miljøvennlig forbruk

Ladetid på de nye syklene er 4-6 timer. Det gjør det enkelt med både lading på jobb og nattlading hjemme. (Foto: Leverandøren)

O hjul med din glede

Salget av el-sykler øker kraftig i mange land.  Nå tror mange bransjefolk  at Norge står for tur.  Vi har testet to modeller i det øvre prissjiktet.
Salget av el-sykler øker kraftig i mange land.  Nå tror mange bransjefolk  at Norge står for tur.  Vi har testet to modeller i det øvre prissjiktet.

De langdryge bakkene fra Oslos middelalderby og opp til Ekeberg går unna som en lek. Jeg sitter uanstrengt på sykkelsetet og gleder meg over den praktfulle fjordutsikten og høstsola som lyser varmt over byen under meg. Det er vanskelig ikke å bli fascinert over de mulighetene som litt assistanse fra et  batteri gir i sykkelhverdagen. Det føles som om noen løper bak og gir konstant dyttehjelp. Bratte stigninger og motvind utgjør plustelig ingen nevneverdig hindring, og strekningern jeg kan tilbakelegge i løpet av en time på sykkelsetet  er betydelig lengre enn det som det er mulig å oppnå med en manuell sykkel.

Positive erfaringer
I halvannen uke har jeg prøvesyklet to forskjellige el-sykler med nesten bare positive erfaringer. Jeg er ingen konkurransesyklist eller birkebeiner, men en moderat mosjonsyklist. De siste ti årene i sommerhalvåret, har jeg ofte har hatt glede av å bruke en ordinær tohjuling til og fra jobben – en strekning på samlet 25 kilometer. I tillegg har jeg hatt stor glede av endel tursykling i marka og nærområdene rundt byen. Viktige spørsmål for meg var derfor om bruk av el-sykkel ville gi meg de samme mulighetene til trening og muskelbruk som min velbrukte tohjuiling? Ville den være et like godt og lystbetont transportmiddel til å utforske nye området i nærområdene, en aktivitet som sykkelentusiast og sykkelbokforfatteren Øyvind Wold treffende har refert til som «Backyard Adventures»?. Med andre ord, ville jeg få like bra trening og ville jeg ha det like gøy?

Du bestemmer!
Ja, det er fullt mulig å få tilnærmet samme grad av fysisk trening på en el-sykkel som på en vanlig bysykkel eller hybrid.  Også på den elektriske syklen må du trå pedalene for få hjulene til å gå rundt. Den fungerer altså ikke som en elektrisk moped eller scooter. Drahjelpen fra batteriet kan justeres trinnvis fra full styrke til null. Når batteriet er koblet ut virker el-syklen som en hvilken som helst annen sykkel.

På grunn av batteriet er den tung og har god rulle-effekt. Forskjellen fra en vanlig sykkel var at jeg selv kunne bestemme når jeg ville  koble inn batteriassistanse og hvor sterk den skulle være. På en sykkeltur fra jobben og til et foreldremøte på en barneskole øverst i Grorudddalen ønsket jeg for eksempel ikke å ankomme dryppende svett ogt anpusten. Denne strekningen på litt over 12 kilometer og med betydelig stigning, tilbakela jeg på ca. 35 minutter. I god sykkelform og på en god dag visste jeg at jeg kunne klare distansen på 50-60 minutter på en ordinær sykkel, men da med behov for dusj og klesskift etterpå. Her kommer el-syklens klare fordel. Du bestemmer nesten selv hvor svett du skal bli og når du skal legge inn det tunge treningselementet under syklingen.

Underholdningsverdi
Er det gøy å sykle el-sykkel?

Svaret er opplagt ja. Undersøkelser har da også vist at brukere av el-sykkel gjerne har en praktisk begrunnelse for å bruke elektrisk sykkel, det er miljøvennlig, det gir mulighet til trening, og rekkevidden øker. Men når de blir spurt nærmere kommer det også fram at «underholdningsverdien», gleden og tilfredstillelsen av å ta seg fram på to hjul, spiller en viktig rolle. Å kjøre bil kan vanskelig måle seg med gleden ved å sykle. Opplevelsen av rulle fram på to hjul er mer ekte, mer kroppsnær og tettere på natur og landskap – enn det å sitte innestengt i en bil eller buss. For de fleste som ikke er veldig godt trent, kan en vanlig sykkeltur på 30-40 kilometer være strabasiøs. På en elektrisk sykkel  vil en slik tur oppleves mer lystbetont. Den gode drahjelpen fra batteriet, kombinert med opplevelsen av økt rekkevidde og syklens nesten enestående fleksibilitet i forhold til rutevalg og framkommelighet, er kanskje noe av forklaringen  på hvorfor mange ofte faller pladask for el-syklen, inkludert personer med moderat fysisk form.

Rekkevidde så det holder
Batterikapasiteten har vært et svakt punkt på de fleste  elektrisk drevne transportmidler. «Rekkeviddeangst» er et begrep som ofte er knyttet til kjøring av elbiler. Det er knapt noen «rekkeviddeangst» knytte til bruk av elektriske sykler. For det første er det ingen katastrofe om du går tom for strøm. Det er bare å bruke pedalene som på en vanlig sykkel. Det er også enkelt å ta den med på t-bane, buss og tog.

Det viktigste er at batterikapasiteten på de  beste av el-syklene for de aller fleste dekker dagligbehovet fullt ut. Syklen med størst batterikapasitet oppga å kunne tilbakelegge ca. 110 kilometer med batteriasstanse tilkoblet. Den andre av syklene hadde omkring 80 kilometers rekkevidde oppgitt fra produsent. 110 kilometers rekkekvidde  er for de fleste betydelig mer enn det som kreves for å dekke et normalt daglig sykkelbehov. 80 kilometers makskapasitet på en ladning var også ok.  Selv etter å ha syklet til og fra jobb, ca 25 kilometer, hadde jeg batterikapasitet til 55 kilometer sykling.

Ladetid er 4-6 timer. Det gjør det  enkelt med både lading på jobb og nattlading hjemme.

Begge modellene av el-sykler jeg testet var betydige tyngre enn mange vanlige sykler.  Å bære syklen opp trapper eller hindringer i terrenget er derfor en utfordring og anbefales ikke.  Til gjengjeld tilbyr mange av de elektriske syklene batteriasstanse som kan kobles til når man triller syklen i oppoverbakke og bratt terreng. Elektrisk skyvehjelp er helt nødvendig på så tunge sykler som dette.
For begge syklene var sykling på grus og vanlige markaveier uproblematisk.  Syklene ble ikke testet på stier eller i terreng.

Salgsboom
Elsykkel-Importører vi har snakket med oppgir salget av elektriske sykler i Norge til omkring 3000 enheter siste år.Salget av tradisjonelle sykler i Norge ligget på mellom 360.000 og 380.000 sykler årlig.

Sammenliknet med store europeiske elsykkelnasjoner er vi bare i startfasen. I 2010 ble det solgt  178.000 elsykler i Nederland. Den totale sykkelflåten i Nederland utgjør omkring 18 millioner enheter, av dette utgjør nå elektriske sykler omkring 10 prosent.  Den viktigste kundegruppen er 50 år og oppover.

I 2011 rullet mer enn 50.000 nye elektriske sykler ut på sykkelveinettet i Sveits.  I følge Syklistenes Landsforening økte salget av elsykler internasjonalt fra  20 til 30 millioner på fire år, fra 2007 til 201. En analyse fra Pike Research som har spesialisert seg på analyser av markedet for elektriske transportmidler, vil salget av e-sykler utgjøre omkring 47 millioner innen 2018. Kina er ventet å stå for nesten 90 prosent av salget. USA er fortsatt bare smågutt i forhold til Kina når det gjelder elsykler. I bilens hjemland overstiger årlig elsykkelsalg knapt nok 100.000 enheter.

Dobbelt så mye brukt
Undersøkelser gjort av Transport Labaratory i Storbrittania viser at elektriske sykler brukes dobbelt så mye som en manuell sykkel. Noe som ofte brukes som et miljøargument for elektriske sykler.  I verden største marked for elektriske sykler, Kina, har imidlertid miljøgevinsten en åpenbar bakside.  Det brukes i stor grad gammeldags og billig batteriteknologi, noe som gir betydelige avfallsproblemer.  I motsetning  til mange europeiske elsykler, kan de kinesiske kjøres uten at pedalene brukes.  Ifølge spesialster på det kinesiske elsykkelmarkedet, er dette den vanligste måten å bruke elsykkel på i Kina, altså som en moped. I Norge er elektriske sykler klassifisert som ordinære sykler. Den må trås for at batterihjelpen skal aktiviseres.  Det er påkrevet med en fartsperre på omkring 25 kilometer når batterihjelpen er koblet til.

Fakta om el-sykler:

  • El-sykler er i følge EU-forskrifter definert som: Tråsykler med elektrisk hjelpemotor med maksimal nominell effekt på høyst 0,25 kW hvor hjelpemotorens effekt reduseres gradvis og opphører når kjøretøyet oppnår en hastighet på 25 km/t, eller tidligere hvis syklisten slutter å trå.
  • Elsykler som følger EU sine felles elsykkelkrav har fått sitt eget navn EPAC (Electric Pedal Assisted Cycle) men det mer kjente Pedelec brukes vel så ofte, blant annet i Kina, som  i dag har det største elsykkelmarkedet i verden. Disse elsyklene behøvere ikke trås med pedalene og kan kjøres som en elektrisk moped om føreren ønsker det.
  • I 2011 ble det for første gang solgt over 30 millioner elsykler i verden, og en million i Europa, ifølge Electric Bikes Worldwide Report. Til tross for dystre spådømmer  har salget av elsykler tatt kraftig av de siste få årene.  Mange bransjeanalytikere mener elsykkel kan bli en viktig transportløsning for nærtransport i store byer i løpet av de neste 5 til 10 årene.

Testsyklene:

Emotion Neo Cross:

Denne syklen ga best sykkelopplevelse og var mest lettsyklet av de to modellene vi prøvesyklet.  Rekkevidde ca. 80 kilometer med batteriassistanse. Vekt  19,8 kilo inkludert batteri.  Syklen opplevdes mer eller mindre som en ordinær hybridsykkel, men betydelig tyngre.

Pris: 18.900

For flere detaljer se he.

Wisper 905 Sel.

Designet som en klassisk bysykkel, leveres med skjermer, bagasjebrett og frontlys. Noe tyngre å sykle uten batteriassistanse enn Emotion, den andre av testsyklene.  Meget god batterikapasitet, maks 110 kilometer på en lading. Ruller lett på grunn av tyngden. Praktisk i bruk, passer godt for variert bysykling.

Pris : kr 20.500,-. (Årets SEL-modell har noen oppgraderinger, bl.a. hydrauliske bremser)

For flere detaljer se her. 

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 30 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

Relaterte artikler