Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Vend vaner

Vår hverdag er fylt opp av vaner, noen er bra, men andre kan det kanskje være greitt å bli kvitt.
(Foto: Knut Bry)
(Foto: Knut Bry)
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Vår hverdag er fylt opp av vaner, noen er bra, men andre kan det kanskje være greitt å bli kvitt.
I Framtiden i våre hender er det ikke vaner som røyking og tyvspising vi er mest opptatt av. Vi er heller opptatt av de vanene vi nordmenn har tillagt oss som gjør at vi legger beslag på en for stor andel av jordas ressurser. Dette henger selvfølgelig sammen med økonomi. Mens vi får stadig mer å rutte med endrer vi sakte men sikkert på middagsvaner, reisevaner, bovaner osv.

Ser vi på forbruksvaner vi som privatpersoner har, er det fire områder som skiller seg ut som har stor betydning for ressursbruk og klimagassutslipp. For å gjøre det enkelt for deg og meg å huske disse områdene har vi kalt dem de fire B’er:

  • Bil
  • Bolig
  • Boing(flyreiser)
  • Biff (kjøttforbruk)
I det nye forbrukssamfunnet har vi blitt vant til at alle har en eller flere biler og den bruker vi til nært sagt alt mulig. Kjøtt har blitt relativt sett billigere, mens gode og tradisjonelle grønnsaker har veket veien for mer ressurskrevende matvarer. Vi reiser stadig lenger og oftere, og mer enn gjerne med fly. Samtidig vokser både hytta og boligene seg større og større og krever stadig mer ressurser og energi.

Å endre en dårlig vane er ikke gjort i en fei, det vet alle som noengang har satt seg ambisiøse nyttårsforsett. Men det betyr på ingen måte at det er umulig. Her er noen tips:

  1. Motivasjon, du må ønske å endre på en vane.
  2. Du må finne alternativer som kan erstatte vanen.
  3. Finn ut hva du oppnår ved endret vane.
  4. Du må gjøre erfaringer med endringen og gjenta mange ganger . Ekspertene   mener at det kreves 21 dager for å endre en daglig vane.
  5. Tata! En ny vane skapes.

Våre vaner er viktige ingredienser i hverdagen. De sparer oss for mye tid brukt i valgsituasjoner. Når noe er blitt en vane, velger vi automatisk og tenker ikke engang over det.


Et eksempel:

  1. Vane som ønskes endret: Handling av matvarer med bil
  2. Alternativ: Handle ved å gå/sykle
  3. Hva oppnås: mindre bilbruk/utslipp, du kommer i bedre form
  4. Erfaringer; begynn å gå og gjør det mange ganger: jobben må gjøres
  5. Fortsett og gjør deg vant med å handle billøst, vanen blir etablert og naturlig.

Ved å droppe bilen og benytte bena vil du kanskje erfare at du bør handle oftere enn før. For tunge bører er ikke morsomt. Kanskje legger du handleturen i kombinasjon med en trimtur, hundelufting eller på vei fra bussen?  Og sannsynligvis blir du mer bevisst på hva du trenger - og ikke trenger.

” Det tok litt tid før datteren min sluttet å spørre om å bli kjørt til skolen, nå er det overhodet ikke tema lenger”  - en vanevender


Å vende en vane kan være spennende. Kanskje oppdager du at nye dimensjoner i hverdagen dukker opp.


Lykke  til!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 38 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -