Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Økologisk eller ikke-økologisk?

Salget av økologiske matvarer går dårlig i Norge. Vi har tatt en prat med Wenche Ruud. Hun er en vanlig kunde med ønske om å spise mer økologisk. Wenche har vært innom flere butikker i Oslo sentrum og gjort seg noen betraktninger.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Salget av økologiske matvarer går dårlig i Norge. Vi har tatt en prat med Wenche Ruud. Hun er en vanlig kunde med ønske om å spise mer økologisk. Wenche har vært innom flere butikker i Oslo sentrum og gjort seg noen betraktninger.

wencher
Wenche Ruud mener økologisk havregryn er for dyrt.
Av: Øivind Løtveit

– Økologisk melk er ikke så mye dyrere enn vanlig melk; 2-3 kroner i de fleste butikker, slår Wenche Ruud fast.

Hun mener en av årsakene til at folk likevel ikke kjøper melka er at folk tror det er mye dyrere.

– Prisene på melk er ofte vanskelig å se. De står gjerne på bunnen av kjøledisken og man må lete. Hadde kundene sett at prisen på økomelk ikke er så mye høyere enn vanlig ville de kjøpt mer, sier Wenche Ruud.

Samtidig mener hun at noen økologiske produkter er for dyre, og trekker fram havregryn og tomater som to verstinger. Økologisk havregryn koster 22 kroner, mens vanlig havregryn koster 10.

– Havregryn til dobbel pris er for rikinger. Denne forskjellen er for stor til at disse produktene er aktuelle for min handlekurv, sukker Wenche. I tilllegg til melk, kjøper hun økologiske fair trade bananer og av og til mais på boks og grønnsaker og frukt. Hun mener COOP har best utvalg av de store kjedene.

– Egg kjøper jeg sjelden. Jeg spiser nemlig mye egg og kjøper ofte store brett med rimelige egg i innvandrerbutikker. Pris er viktig, og det tror jeg det er for mange. Har du dårlig råd er det lettere å gripe ”first price”-varer enn økologiske.
Prisene på melk er ofte vanskelig å se. De står gjerne på bunnen av kjøledisken og man må lete.

Ruud mener at mangel på informasjon og markedsføring gjør at folk ikke vet hvilke fordeler økologiske produkter har.

– Det er masse  markedsføring av Tine Melk, Nyt Norge-produkter osv. Den forteller oss at norske produkter er sunne og bra. Vi trenger lignende markedsføring av økologiske produkter, avslutter Ruud.

Les mer om hvorfor du skal kjøpe økologiske varer her







Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -