Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Spirer er livets start

Bønner: Spiret, rå og proppfulle av alt du trenger for å holde energien oppe og vekten nede.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Bønner: Spiret, rå og proppfulle av alt du trenger for å holde energien oppe og vekten nede.

spirerSpirede bønner.

Spirer er kraftfor: De inneholder ganske mye protein. De er levende. De er komplett næring. Spirer er en måte for vegetarianere å passe på sin glukemiske indeks – holde blodsukkeret på behagelig nivå i mange timer. En salat av mungbønner er en veldig god lunsjrett, og lett å ta med som niste. Når du har spist, merker du ingen nedgang i energi, bare påfyll og rett videre med det du skal gjøre. Fint som småmat, sultdemper, og i større salater som helt måltid. På brød, i bilen. 100 prosent sunt, garantert!

Mungbønner er små grønne bønner som er ypperlige å spire. Linser også, grønne økologiske. Og mange andre frø. De økologiske mungbønnene smaker bedre – søtere og renere og de spirer bedre. De spirer lett og fort, og er gode.

Hvordan man får de lange bønnespirene du kan kjøpe i butikk, vet jeg ikke. Jeg har ikke klart å finne ut av den hemmeligheten. For de du kjøper i butikk er fullt utspiret, med en stor, kraftig spire, bare litt igjen av selve mungbønnen. Men - jeg synes ikke kjøpespirene er særlig gode rå, ikke kokt heller, for å være helt ærlig. Mens den du spirer selv vil ha en relativt liten spire, og være mye mer konsentrert mat, og de er mye bedre på smak.  Og så billig, da! Veldig billig. Helseforsikring: alltid en spire på lur.

Hvordan spire dem?

Legg mungbønnene eller linsene i 3 deler vann en 6 timer eller mer, i mye lunkent vann. Finn et varmt nok sted. Skyll godt når de har svellet. Hell vekk skyllevannet. Ha dem i en bolle med lokk over. Skyll morgen og kveld. De skal altså IKKE ligge i vann, de skal holdes fuktige.

De kan spises allerede etter bløting, etter to døgn er de ferdig spiret. Ha dem over i kjøleskapet i bolle med lokk. Ikke skyll dem før du setter dem på kjøl. De holder seg bedre når de er tørre. De holder seg i 5-10 dager. (Etter det bli de litt rødlige i tuppen og ikke så pene lenger, men de kan fremdeles brukes i varmretter. Damp dem ned, så holder de 5 dager til.)

De må ha smak rundt.

Selv om jeg sier spirede mungbønner er gode, så vil jeg ikke si at de er direkte kjempegode…. Det gode med dem, er at de er sprø, at de har en søtlig smak, og er lette og innbydende å knuspe i seg. Men når du tygger dem, kjenner du at egentlig er ikke smaken akkurat så stor, det er en beskhet i bunn, noe litt kjedelig ….  Det må overdøves. Derfor bruker jeg dem som en basis i salaten – og bygger over med andre smaker, som gjør at du ikke kjenner den lille kjedelige akksenten. Det betyr litt kraftige smaker, som overdøver. Bønnene fungerer som kraftfor, gir en mettende salat som er sunn og billig, og så panger vi på med smaker oppå, og det kan bli slående godt. Og man tenker: Sannelig, spirede bønner er godt! Det er lett å spise.

En dag måtte jeg finne opp en bønne-salat i en fei til kveldens kokekurs. Jeg hadde ikke fått prøvd det ut, så jeg kjøpte alt jeg kunne komme på som jeg tenkte ville gjøre jobben. Og det ble vellykket! På første forsøk, da var jeg egentlig ganske stolt. Her oppsto pluselig en virkelig knall salat!

Spire-salat – et eksempel:

    • Spirer av mungbønner – sprø og næringsrike, svakt beske, det skal overdøves.


    • Passe moden avocado mild og forståelsesfull, gjør at alle blir venner.


    • Soltørkede tomater, myke, med masse smak. Gjerne bløtet og tilsatt balsamicosirup.  


    • Ruccola – grønn og sprelsk, sterk på smak.


    • Fetaost – er også en kraftig nok smak til å temme bønnespirer Helst da ekte av får eller geit.


    • Reker – skal jeg ikke nevne her, men de rosa kjøttfulle passer godt inn.


    •  Så en vinaigrette over, denne gang med hvitløk, for å få mye smak.


    • Dernest utropstegnet til slutt: hjemmelaget fersk chilisaus – legges ytterst på tallerkenen i små drypp dekorativt rundt.


        Whoah!


      Var det godt, eller! Så frisk og energisk mat, mat med nok kalorier, nok proteiner, nok kullhydrat, nok grønnsaker, nok flavanoider og antiosydanter: Kort sagt alt du trenger: Helsekost. Moderne, såden.
Spis den til når du er sulten, og du vil ha det godt.

Vil du ha flere oppskrifter fra Bente? Du finner de her!

Se også:
Frokostlapper med bønnespirer
Puylinser med aubergine

Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -