Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Slik kan du få nytt liv i risen

Jeg lager alltid for mye ris. Restene går i kjøleskapet. Så tar jeg frem det som trengs til neste måltid.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Jeg lager alltid for mye ris. Restene går i kjøleskapet. Så tar jeg frem det som trengs til neste måltid.


Indisk gryteIndisk gryte med kikerter og ris til. (Foto: Knut-Erik Helle)
Det er visst ganske vanlig å koke for mye ris. Det fine er at det er lett å varme den opp igjen. Du har litt vann - bare litt! -  i bunnen av kjelen, full varme og så oppi med risen, det damper opp og den er som nykokt på 40 sekunder.

Risen kan du for eksempel kombinere med denne nydelige indiske gryten, som blant annet inneholder kikerter, kokosmelk, sennepsolje og masse gode krydder. Absolutt å anbefale!

Så var det risen da. Hvor mye skal du egentlig beregne?

Hvit ris: Nesten 1 dl per person.

Naturris: 0,7 dl per person.

Villris: 0,5 dl per person.

Hvor mye vann, da?

1 del ris til 1,5 deler vann. Da snakker vi dl. For eksempel: Har du 3 dl ris, da trenger du 4,5 dl vann.Hvis det er mindre porsjon ris enn 3 dl, blir det to deler vann. Men i større mengder blir risen for klissete med to deler vann, synes jeg.

Det finnes forskjellige typer ris.

Villris er mørk og mineralsk, og med høyt protein-innhold. Den er svært mektig, det må være proteinene, for du orker virkelig ikke mye av den. Det er en kjøtterstatning som virkelig holder. Den er såpass krass i smaken at den rundes av med smør og soyasaus. Vel er villris dyrt, men det er drøyt, det blir ikke så ruinerende dyrt i praksis.

Naturris inneholder mer smak, næring og substans, og brukes til vegetar-måltider særlig.

Halvlang ris har mye mer smak og substans. Den bruker jeg når ris er en hovedingrediens i maten. Den bruker 35 - 40 min. på å koke. Den koker du opp for flere dager, så den kan varmes raskt.

Upolert basmatiris koker på ca 25 min, og er mest nøytral i smak, lysest. Den er lett å få barn til å spise, for eks. De oppdager ikke at det er upolert ris.

Her er en oppskrift på naturris med solsikkefrø til ca 6 personer:

0,5 l ris

1,5 dl solsikkefrø

0,75 l vann

50 g  smør (kan droppes)

2 ts vitam

Når det er ferdig kokt, kan man røre inn finhakket persille.

Se også:
Ris på mange vis
Chilli sin carne

Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -