Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Stopp sløsepolitikken!
Skal vi bekjempe klima- og naturkrisa må vi bekjempe overforbruket!
Støtt kravene!

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Maki

Maki, kanskje det beste i hele verden? Og ikke så vanskelig som folk skal ha det til.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Maki, kanskje det beste i hele verden? Og ikke så vanskelig som folk skal ha det til.


For å lage maki behøver du:

Noriark
Sushiris
Riseddik + ev. sukker
Tofu, grønnsaker og sesamfrø til fyll
Syltet ingefær, til servering
Soyasaus, til servering
Wasabi, til servering
Bambusmatte, til rulling

Alt dette får du kjøpt på velassorterte dagligvareforretninger, eller du kan kjøpe noe av det på iHerb.com eller asiatiske forretninger for å spare litt penger.

Start med å koke risen etter anvisning på pakken. Det er som regel dette som er tidkrevende da den skal skylles og bløtlegges før koking. Mens risen ligger i bløt eller koker, gjør du klart fyllet ved å kutte det i strimler. Mine favoritter er marinert og stekt tofu, avokado, mango, vårløk, sesamfrø og agurk, men her er det bare fantasien som setter grenser.

Når risen er ferdig tilsetter du riseddik og sukker etter anvisning på rispakken (vær obs på at noen typer riseddik allerede er tilsatt sukker) og lar det hele avkjøles til du kan ta i risen uten å brenne deg. Så er tiden kommet for å rulle. Sushiris er veldig klissete, så noen gode tips er å pakke bambusmatten inn i plastfolie og ha en skål med vann tilgjengelig som du kan dyppe fingrene i.

Legg et noriark på bambusmatten, legg så på et tynt lag ris på nesten hele arket, legg på det du har lyst på av fyll og bruk bambusmatten til å lage en fast rull. Er det vanskelig å få rullen til å henge sammen kan du bruke litt vann som lim. Skjær så rullene i passe store biter med en skarp, fuktig kniv. Se videosnutten nederst i innlegget hvis du synes fremgangsmåten er uklar.

Et alternativ til ris er å bruke blomkål. Makirullene på bildet er lagd med blomkål istedet for ris, og det er nesten like godt. Kjekt dersom du vil unngå raske karbohydrater, er tom for sushiris eller bare har dårlig tid. Damp ønsket mengde blomkålbukketter i noen minutter (en halv blomkål var nok til fire ruller, altså ca. 32 biter). Når blomkålen er blitt litt myk pulser du den raskt i en blender slik at den får nesten samme konsistens som ris. Bland så inn riseddik og sukker og fortsett på samme måte som med vanlig ris. Server maki med syltet ingefær, soyasaus og wasabi.




Denne oppskriften er levert av Bente Isefjær og bloggen «Spis grønt. Spis godt».

Se også:
Vegetarisk maki
Pad thai

Har du et hjerte for en grønn framtid?
Vi arbeider for miljøvennlig og etisk forbruk. Målet vårt er en rettferdig verden i økologisk balanse.
Bli medlem!