Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Grønn salat med quorn

Kyllingsalat er en klassiker. Her får du en oppskrift på noe som ligner - men uten kylling.
Ikke en kyllingsalat, men ikke så langt unna. Foto: Maria Uldahl
Ikke en kyllingsalat, men ikke så langt unna. Foto: Maria Uldahl
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Kyllingsalat er en klassiker. Her får du en oppskrift på noe som ligner - men uten kylling.

I denne salaten er kyllingbitene er byttet ut med quorn eller soyabiter fra Hälsans kök. Disse produktene finner du i frysedisken på velassorterte dagligvarebutikker som f.eks. Meny, eller på helsekosten. De er proteinrike og smaker godt. Smaken kan faktisk sammenlignes med kyllingfilet.

En pakke Quorn eller Soyabiter rekker til 3-4 porsjoner.

Du trenger:
  • 1 pk Quornfileter eller biter, eller 1 pk Hälsans Kök soyabiter
  • 1 salathode eller en pakke blandet salat
  • 1 pk cherrytomater (250 g)
  • 1 paprika
  • 1/2 agurk
  • Kyllingkrydder, eller annet krydder du liker
  • Olivenolje til steking + andre ting du liker å ha i salat, som pinjekjerner, krutonger, dressing osv.
Bruk gjerne økologiske ingredienser og kortreiste grønnsaker!

Hvis du bruker fileter må du kutte dem i terninger aller først. Det er enklest hvis du tiner dem 2-3 minutter i mikrobølgeovn, eller i stekepanne over lav varme.

Stek bitene i litt olivenolje og krydre godt med kyllingkrydder. Trikset med Quorn/ Soyabiter er å steke på litt høyere enn middels varme. Da blir de gylne og litt sprø, men fortsatt saftige inni. Steker du på for høy varme vil de bli tørre, men hvis varmen er for lav vil de ikke bli gylne og sprø.

Mens bitene steker, kan du kutte alle grønnsakene i ønsket størrelse og blande dem i en bolle. Husk å vaske dem under kaldt vann først. Bland gjerne inn andre ting enn de ingrediensene jeg har skrevet opp. Ristede pinjekjerner er f.eks. veldig godt i salat, eller hva med granateple? Du kan også eksperimentere med forskjellige salattyper, det finnes så mye mer enn isbergsalat!

Nystekt brød med litt smør er godt ved siden av salat, og en liten guilty pleasure jeg har er pose- bernaisesaus på salaten (men ikke si det til noen). Ha litt salat i hver salatbolle og ha Quorn over når det er ferdigstekt. Ha over saus eller dressing hvis du vil. Lett, godt og ikke minst: Sunt!

PS: Får du ikke tak i Quorn eller soya? «Bare» salat kan være litt kjedelig, men det finnes andre alternativer. Litt stekt sopp med krydder gir god konsistens og smak. Nøtter, frø og kjerner vil få opp proteininnholdet. Prøv f.eks. sjampinjong stekt i litt olivenolje og krydret med salt og pepper + ristede gresskarkjerner, som inneholder mye protein og jern.

Denne oppskriften er levert av Maria Uldahl.


Se også:
Gresk couscoussalat
Tomatsalat

Her finner du flere kjøttfrie oppskrifter!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -