Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Leder Arild Hermstad i Framtiden i våre hender blogger om aktuelle miljøsaker. Bli med i debatten!

Du: Kan jeg få tilbake sykkelen du lånte av meg i forrige måned?
Kjeltringen: Hææ, jeg har da ikke lånt sykkel av deg. Dessuten har du fått den tilbake for lenge siden, og jo, den var faktisk ødelagt da jeg fikk låne den også. Du sparer faktisk penger på å kjøpe deg en ny i stedet for å reparere den.
Du: Klimaendringene er menneskeskapte, de er allerede i gang, og om vi ikke setter i verk tiltak umiddelbart kan konsekvensene bli svært alvorlige.
Klimaskeptikeren: Hææ, den globale temperaturen øker jo ikke i det hele tatt. Dessuten øker temperaturen som følge av naturlige svingninger, og jo da, økende temperatur er bare bra for kloden, det blir bedre for alle. Dessuten er det uansett billigere å reparere de skadene som kommer enn å forsøke å kutte de menneskeskapte utslippene.

For to år siden foreslo den rødgrønne regjeringen å skattelegge avgiftsfri diesel til fritidsbåter, en godt begrunnet miljøavgift som ville gitt ti-talls millioner til statskassen. Bensin til fritidsbåter har i alle år betalt full avgift, mens diesel av obskure grunner ikke har blitt avgiftsbelagt.
Forbruket er sterkt luksuspreget, og antallet båter som går på diesel har økt dramatisk, også som følge av den gunstige avgiftsordningen. Protestene mot regjeringens avgiftsforslag var da langt mer beskjedne enn årets opprør mot biodieselavgiften. Fritidsbåtlobbyen mente det ville bli stille på fjorden om dieselen ble avgiftsbelagt. De vant frem, behandlingen i Finanskomiteen førte til at hele forslaget falt.
Her ga altså regjeringen og finansminsteren etter for press, til tross for at miljøet ville kommet bedre ut, og ingen norske arbeidsplasser var truet. Biodiesellobbyen har tydeligvis mye å lære...