Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Leder Arild Hermstad i Framtiden i våre hender blogger om aktuelle miljøsaker. Bli med i debatten!

I boken Mennesker, ikke milliarder tar Erna Solberg ”debatten om de viktigste utfordringene i Norge i dag”. Hun bruker knapt to av 231 sider på klimautfordringen. Hennes løsning er å utvikle ny teknologi. Hun bekymrer seg ikke for at miljøgevinsten av mer effektive teknologier gjerne blir spist opp av økt produksjon og forbruk.

Statnett skal bygge master langs nordsiden av Hardangerfjorden. Beslutningen ga seg selv, så lenge dette ble en kamp mellom to onder: Enten en dyr sjøkabel med usikre miljøvirkninger eller høyspentmaster på opptil 45 meters høyde og luftspenn som vil krysse tre fjordarmer.

Gjermund Hagesæter i FrP vil ha bensinpriser som i Saudi Arabia, Iran, De Forente Arabiske Emirater, Nigeria, Kuwait og Libya.

Finansminister Sigbjørn Johnsen har nå endret tolloven på en måte som hindrer innsyn. Han bekreftet nylig at et vedtak fra 2009 innebærer en endring av regler for innsyn i hvem som importerer varer til Norge. Taushetsplikten er utvidet. Lister selskaper som innfører varer fra ulike land skal ikke lenger gjøres kjent for offentligheten.

Dagens forsidesak i Klassekampen forteller om hittil ukjente klimabomber. Vi får høre om kilder til utslipp som til nå har fått lite oppmerksomhet og som visstnok har større utslipp enn fly. Saken baserer seg mest på en rapport fra Avinor.

I går kom helsedirektør Bjørn–Inge Larsen med de nye offisielle rådene om kosthold. Disse er også godt nytt for miljøet. Mer grønt og mindre kjøtt på fatet, også mindre rødt kjøtt, gir lavere klimagassutslipp, mindre forbruk av importert kraftfor og betyr mindre arealforbruk og mindre dyrelidelse.

Jernbaneverket har sett på muligheten for sammenhengende dobbeltspor gjennom Østfold og Vestfold. Resultatet kom denne uken, og det er oppløftende. De har sett på mulig trafikk og reisetider, uten å skjele for mye til eksisterende planer. Jernbaneverket fortjener ros for å ha gjort denne studien.


Den økende flytrafikken er dårlig nytt for klimaet. I England har politikerne forstått dette. De har stoppet en utvidelse av flyplassen Heathrow – med henvisning til Englands klimaforpliktelser. Norske politikere våger ikke gjøre det samme. De vedtar utbygging av Gardermoen og bagatelliserer og dens innvirkning på klimaet.


Høye strømpriser er kommet for å bli. Det er en god grunn til å endre noen vaner – gjerne med en gang. Klager du over høye strømregninger har du nå ekstra god grunn til å skru ned ovnene i rom du ikke bruker, senke innetemperaturen med en grad, senke temperaturen på varmtvannsbeholderen til 65 grader, og gjerne investere noen hundrelapper til sparepærer, sparedusj og tidsur.

Får du noen glede av at vi tar vare på klimaet, lurer du kanskje på.
Jeg har ikke noe godt svar til en typisk norsk middelklasseperson. Det er ikke sikkert du vil ha så mye å tjene på selv å være klimavennlig. Kanskje du får bedre tid til familie og venner, og til mer turgåing i nabolaget, men jeg aner jo ikke om du blir glad for det.

Alfahannene streber høyt og får mye til, skriver Aftenposten-kommentator Kathrine Aspaas i en kommentar. Hun er optimist på vegne av klimaet fordi ”gutta fra finans og næringsliv” nå satser på grønn energi. Men hun glemmer at alfahanner flest også satser friskt på et vedvarende og voksende materielt forbruk i land som Norge. Knapt noen av dem snakker om mulige økologiske grenser for forbruket.

Jeg har forsøkt å klore ned fem punkter som kan si noe om hva som bør kjennetegne miljøbevegelsens forståelse av seg selv anno 2010.

“Det behøver ikke å være en motsetning mellom å sikre økonomisk vekst og å redusere klimagassutslippene”. Dette fikk Jens Stoltenberg Etiopias statsminister Meles Zenawi med seg på å hvede i Aftenposten forrige dagen.


Statsminister Jens Stoltenberg er opptatt av å bekjempe subsidier til fossil energi i utviklingsland. Han er samtidig motstander av tiltak som har som mulig konsekvens at folk i Norge får det litt dårligere. På klimaområdet vil det ikke fungere, mener han i sin siste bok. Her tar han et oppgjør med klimamoralismen.

Jeg har gjort en rask gjennomgang av statsbudsjettets forslag til endringer i skatte- og avgiftspolitikken for 2011. I tillegg til den omstridte momsen på elektroniske tjenester fra utlandet, foreslås det endringer for tre ulike varegrupper og sektorer.