Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

×

Advarsel

JUser: :_load: Kan ikke laste bruker med id: 67

Toget taper for flyet

Framtiden i våre hender ber politikerne bygge raskere jernbane framfor stadige flyplassutvidelser.
Framtiden i våre hender mener det er en dårlig idé å bygge ut Gardermoen. (Foto: sunny256/flickr)
Framtiden i våre hender mener det er en dårlig idé å bygge ut Gardermoen. (Foto: sunny256/flickr)
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Framtiden i våre hender ber politikerne bygge raskere jernbane framfor stadige flyplassutvidelser.

Nordmenn reiser 13 ganger lenger med fly enn med tog. I disse dager vurderes det om det skal bygges en tredje rullebane på Gardermoen. Det vil åpne for at nordmenn som allerede flyr desidert mest i Europa – vil kunne fly enda mer. Framtiden i våre hender jobber for at det heller skal bygges høyhastighetstog slik at folk skal kunne reise effektivt, komfortabelt og utslippsfritt mellom de største byene i Norge og Skandinavia.

Derfor har Framtiden i våre hender i et brev bedt norske politikere droppe den planlagte tredje rullebanen på Gardermoen.

– Bygger vi en tredje rullebane på Gardermoen, sier vi samtidig nei til høyhastighetsbane i Norge. Prognosene om videre vekst i flytrafikken baserer seg på at det ikke blir bygd høyhastighetstog på lang tid, sier Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender.

Det meste av flytrafikken i Norge foregår mellom de største byene
, og strekningen Gardermoen - Værnes er for eksempel den åttende mest trafikkerte i Europa. I tillegg er Gardermoen - Flesland nummer 14, mens Gardermoen - Sola er nummer 21.

Det er ingen tvil om at det er et stort passasjergrunnlag for høyhastighetstog, sier Hermstad, og viser til en markedsundersøkelse gjort av Høyhastighetsutredningen.

arild-tog-500-360-skarpArild Hermstad vil heller ha raske tog enn fly.Han mener politikerne har et ansvar for å styre utviklingen i en retning som er forenlig med klimamålene våre.

Det kan ikke være sånn at hvis folk for eksempel ønsker seg gasskraftverk, så bygger vi gasskraftverk og ikke vindmøller. Den gode nyheten er at vi kan fortsette å fly, men økningen i flytrafikken kan ikke fortsette slik som nå. Da vil klimagassutslippene fra flytrafikken mer enn spise opp reduksjonen i utslippene i andre sektorer, sier Hermstad.

Nye tall fra Framtiden i våre hender viser at utslippene fra flytrafikken går til himmels. Det skjer selv om Avinor i 2007 la fram sin strategi for hvordan de skulle redusere klimagassutslippene i luftfarten fram mot 2020. Siden den gang har utslippsveksten fra nordmenns flyreiser  tilsvart klimaeffekten av nesten  1 mill. tonn CO2.

Årsaken er enkel: Nordmenn flyr stadig mer. Nærmest månedlig kan Avinor triumferende melde om nye passasjerrekorder. Men det vil ikke stoppe med det, ifølge Avinors prognoser. Passasjerveksten vil fortsette i mange år framover.

Derfor er det så viktig at vi nå er ambisiøse, viser handlekraft og satster på jernbane framfor stadige flyplassutvidelser. Det vil både reisende og miljøet sette pris på, mener Hermstad.



Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -