Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Skuffet over Arnstad

Framtiden i våre hender reagerer kraftig på at samferdselsminister Marit Arnstad vil droppe satsingen på lyntog for å prioritere jernbanenettet rundt storbyene.
Arild Hermstad, her under presentasjon av høyhastighetsutredningen, mener det er en dårlig idé å droppe lyntog. (Foto: Kristina Valheim Stiauren)
Arild Hermstad, her under presentasjon av høyhastighetsutredningen, mener det er en dårlig idé å droppe lyntog. (Foto: Kristina Valheim Stiauren)
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Framtiden i våre hender reagerer kraftig på at samferdselsminister Marit Arnstad vil droppe satsingen på lyntog for å prioritere jernbanenettet rundt storbyene.


Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender, mener samferdselsministeren konstruerer en kunstig konflikt mellom satsing i bystrøk, og satsing på fjernstrekningene når hun uttaler at hun ikke ønsker å satste på et nett av høyhastighetstog i Norge.

– InterCity skal være første del av et høyhastighetsnett mellom de store byene i Sør-Norge. Det betyr at vi i løpet av første tiår fullfører InterCity-trianglet på Øslandet, samtidig som vi fortsetter å planlegge for høyhastighetsbaner mellom landsdelene. I løpet av tjue år kan et fullstendig landsdekkende nettverk av moderne og konkurransedyktige baner stå klart, mener Hermstad. Han mener samferdselsministeren lurer seg selv, dersom hun tror at dagens baner mellom byene vil dekke framtidens behov for konkurransdyktig gods- og passasjertransport.

– Over 65 prosent av dagens baner er over 100 år gamle. Skal vi opprettholde jernbanen som et alternativ for gods og passasjerer på fjernstrekningene, holder det ikke å å ha nye linjer på Østlandet. Vi må også bygge ut til Trondheim, Stavanger, Kristiansand og Bergen. Dette handler også om trafikksikkerhet, sier Hermstad.


Lederen i Framtiden i våre hender er oppgitt over det han kaller visjonsløs samferdselspolitikk fra regjeringen.

–  Dette er ingen god valgkampsak for regjeringen. De rødgrønne mangler både visjoner og plan for hvor de vil med norsk jernbane. Vi mener regjeringen må presentere en tidsplan for når et fullstendig banenett mellom de store byene i Norge skal stå klart – og sørge for at utredning og planlegging videreføres i høyt tempo. Vi ber om at såkalte konseptvalgutredninger for banene ferdigstilles i løpet av tre år.

Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -