Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for etisk og miljøvennlig forbruk

Regjeringen trumfer i disse dager igjennom det som sannsynligvis er norgeshistoriens største enkeltinngrep i strandsonen. – Et håpløst prosjekt som kan legge kjepper i hjulene for høyhastighetstog, mener Arild Hermstad.
Framtiden i våre hender mener Osmund Ueland bommer med sitt krav om jordnære visjoner i jernbanepolitikken.
Frp-politiker Arne Sortevik påstår i et nylig innlegg at de andre partiene er i høyhastighetsrus. Hans parti derimot, er klinkende høyhastighetsedru.
Framtiden i våre hender er positive til de nye rapportene fra høyhastighetsutredningen. Nå krever Arild Hermstad handlekraft fra politikerne.
Et høyhastighetstog mellom de største byene i Norge må ikke bruke mer enn to og en halv time fra by til by, mener Framtiden i våre hender. Da Bergens Tidende skrev om dette, jublet bergenserne.
Det vil være en veldig dårlig investering å bruke 60 milliarder kroner på å forbedre Bergensbanen slik at reisetiden blir redusert til fire timer. Ved å øke investeringen fra 60 til 80 milliarder, er det derimot mulig å få plass en nybygd dobbeltsporet høyhastighetsbane med reisetid på 2,5 timer.
Nye analyser viser at passasjergrunnlaget for høyhastighetstog er enda mer lovende enn tidligere antatt. Det sa leder for regjeringens høyhastighetsutredning, Tom Stillesby, på SVs seminar om høyhastighetstog.
Høyhastighetsutredningens Tom Stillesby åpner for å gå over sin egen grense på tre timers togtid mellom de største byene i Norge. Det lover ikke bra.
Samtidig som de har investert mye penger i videokonferanseutstyr, øker antall flyreiser hos statlig ansatte. Framtiden i våre hender mener dette er nok et argument for å bygge høyhastighetsbane i Norge. 
I disse dager åpner en ny høyhastighetsbane mellom Shanghai og Beijing. Åpningen betyr at svært mange kinesere heller vil ta tog enn fly mellom de to storbyene.
I en artikkel i Dagbladet skriver journalist Astrid Meland at flere av dagens miljøtiltak ikke virker. Hun skriver blant annet at fly er mer miljøvennlig enn tog. – Dette stemmer naturligvis ikke, skriver forskningsleder Mekonnen Germiso i denne artikkelen.
Dersom folk skal velge å reise med høyhastighetstog i Norge, må det ikke ta mer enn tre timer å reise mellom storbyene i Norge. Tar det lenger tid, vil folk heller ta fly.
Da det ble åpnet ny høyhastighetsbane mellom Madrid og Valencia, måtte Ryanair legge ned sin flyrute. Folk ville heller ta tog enn fly.
Jernbaneverket har i en ny rapport levert en ærlig melding til politikerne om tilstanden og behovet for norsk jernbane fram mot 2040. Det trengs 300 milliarder til nye dobbeltspor og tiltak for godstog. Nå må forutsigbar finansiering og helhetlige planer på bordet.
Fredag tok kommunalminister Liv Signe Navarsete et høyhastighetstog fra Bergen til Oslo. Dessverre var det bare et leketog denne gang, men Framtiden i våre hender jobber for at det skal bli mulig å ta ekte høyhastighetstog i Norge så snart som mulig.