Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Sammen for høyhastighetstog

– En svart dag for miljøet, sa Arild Hermstad da det ble klart at Gardermoen skal bygges ut. Nå har også Naturvernforbundet kastet seg inn i kampen mot utbygging. Kravet er at politikerne heller må satse på høyhastighetstog.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
– En svart dag for miljøet, sa Arild Hermstad da det ble klart at Gardermoen skal bygges ut. Nå har også Naturvernforbundet kastet seg inn i kampen mot utbygging. Kravet er at politikerne heller må satse på høyhastighetstog.

arild-togArild Hermstad vil heller ha tog enn fly. (Foto: Lillian Andersen)

19. januar vedtok konsernstyret i Avinor at Oslo lufthavn, Gardermoen, skal bygges ut. Målet er at kapasiteten på flyplassen skal økes fra 19 millioner årlige passasjerer til 35 millioner.

Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender, var da raskt på banen og kritiserte utbyggingen.

– Dette er en svart dag for miljøet. Det ser ut til at myndighetene ser helt bort fra klimaforpliktelsene sine som er å kutte klimagassutslippene med 30 prosent innen 2020, sa Hermstad til blant andre E24.

Hermstad har også tatt opp temaet på sin blogg.

Framtiden i våre hender mener norske politikere i stedet for å bygge ut flyplassene burde satse på høyhastighetstog.

– Hvis vi skal nå våre klimamål, må politikerne tørre å gjøre noen drastiske valg. Det er ikke umulig at vi kunne sett en nedgang fra dagens 19 millioner flypassasjerer, til cirka 12 millioner, hvis vi hadde fått bygd høyhastighetsbaner fra Oslo til Trøndelag, Vestlandet og Sørlandet, samt en sammenkobling med Sverige til Stockholm, Göteborg og København, sier Hermstad.

De siste dagene har også Naturvernforbundet kommet på banen med krav om at det satses på høyhastighetstog.

– Jeg er redd for at dersom man bruker så mange milliarder på Gardermoen, så vil Avinor være avhengig av trafikkvekst for å dekke inn investeringskostnadene. Vi frykter at det vil gjøre det vanskeligere å satse på alternative transportløsninger, sier Holger Schlaupitz i Naturvernforbundet til Dagsavisen.

Stortingsflertallet har allerede satt i gang en utredning av høyhastighetstog i Norge, og Framtiden i våre hender håper at denne vil utredningen vil et skritt på veien mot realisering av høyhastighetstog.

Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -