Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Ryanair måtte gi tapt for høyhastighetstog i Spania

Da det ble åpnet ny høyhastighetsbane mellom Madrid og Valencia, måtte Ryanair legge ned sin flyrute. Folk ville heller ta tog enn fly.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Da det ble åpnet ny høyhastighetsbane mellom Madrid og Valencia, måtte Ryanair legge ned sin flyrute. Folk ville heller ta tog enn fly.

spantog I Spania har høyhastighetstog blitt en stor suksess. (Foto: Renfe)

arild180250Arild Hermstad.Framtiden i våre hender jobber hver dag for å få norske politikere til å forstå at det må bygges høyhastighetstog mellom de største byene i Norge. I Spania har politikerne forstått hvor viktig og nyttig høyhastighetstog er, og de har kommet lengst i Europa med denne satsingen.

En av strekningene som nylig åpnet, er Madrid – Valencia. Med en topphastighet på rundt 300 kilometer i timen er det nå mulig å komme de knappe 40 milene fra Madrid til Valenciapå drøyt halvannen time, melder Aftenposten.

Det er så raskt at spanjolene nå heller reiser med tog enn fly. Derfor legger det irske flyselskapet Ryanair ned ruten sin mellom Valencia og Madrid med øyeblikkelig virkning.

– Dette viser hvilket enormt potensiale og passasjergrunnlag høyhastighetstog har. Nå må snart politikerne i Norge følge etter resten av Europa og satse på høyhastighetstog, sier Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender.


Markedsdirektør Adolfo Sánchez i jernbaneselskapet Renfe ser tydelig hvordan markedsandelene har forandret seg mellom tog og fly. Siden 2007 hadde flyrutene mellom Madrid og Valencia en markedsandel på mellom 55 og 60 prosent, mens togene hadde mellom 40 og 45 prosent. I dag har togene en markedsandel på 74 prosent, mens flyene sitter igjen med 26 prosent, ifølge Renfes tall.

– De tallene viser bare forholdet mellom fly og tog. De nye høyhastighetstogene har også trukket til seg mange av dem som før brukte bil mellom de to byene, sier Sánchez.


Også i Norge er passasjergrunnlaget for høyhastighetstog stort. Mellom 60 og 80 prosent vil heller reise med lyntog enn fly, ifølge en ny undersøkelse.

– Dersom vi hadde fått på plass høyhastighetsbane mellom de største byene i Norge, er jeg sikker på at mange av SAS og Norwegian sine kortdistanseruter vil bli nedlagt. Det ville i så fall vært svært gode nyheter for miljøet, sier Arild Hermstad.

Les mer om høyhastighetstog på våre temasider.

Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -