Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

×

Advarsel

JUser: :_load: Kan ikke laste bruker med id: 2212

Riktig med ny utredning av Ringeriksbanen

Samferdselsdepartementet (SD) anbefaler at planene for ny Ringeriksbane skrapes, og vil ha ny utredning av strekningen Oslo - Hønefoss. Framtiden i våre hender er enige.
Hvor høyhastighetstraseen mellom Vestlandet og Østlandet skal føres må avgjøres før Ringeriksbanen bygges, mener Framtiden i våre hender.
Hvor høyhastighetstraseen mellom Vestlandet og Østlandet skal føres må avgjøres før Ringeriksbanen bygges, mener Framtiden i våre hender.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Samferdselsdepartementet (SD) anbefaler at planene for ny Ringeriksbane skrapes, og vil ha ny utredning av strekningen Oslo - Hønefoss. Framtiden i våre hender er enige.

– Normalt sett er vi misfornøyde når planlegging av nye jernbanespor stopper opp, men denne gangen mener vi SD gjør rett i å se på prosjektet på nytt, sier rådgiver Marit Kristine Vea i Framtiden i våre hender.

Ringeriksbanen:
  • Strekningen mellom Sandvika i Bærum og Hønefoss i Ringerike
  • Kan forkorte Bergensbanen med ca. 60 km, og omlag 50 minutter
  • Planleggingen av banen ble påbegynt i 1993
  • Planene har siden da vært låst til enkeltsporet jernbane

I en kommentar til Aftenposten sier statssekretær Lars Erik Bartnes at planene som foreligger ikke holder mål, og at det derfor ikke kan tas noen politisk beslutning for eller mot bygging av Ringeriksbanen.

– Vi er helt enige med Bartnes. Spørsmålet om Ringeriksbanen eller andre mulige baneinnkortinger mellom Oslo og Hønefoss må avklares etter at en KVU med tilhørende KS1 for ny høyhastighetsbane mellom Østlandet og Vestlandet er ferdig. Inntil da må mindre utbedringer av Bergensbanen samt betydelige nyinvesteringer i Vossebanen (Voss–Bergen) prioriteres. Alternativ baneinnkorting mellom Oslo og Hønefoss kan være den såkalte Nittedalsbanen, som samtidig vil gi et kraftig løft for togtrafikken på Gjøvikbanen, sier Vea.

Hun ønsker seg høyhastighetsbane mellom Oslo og Bergen, og mener den gamle Bergensbanen ikke er et egnet utgangspunkt for nye baner.

– Høyhastighetsutredningen konkluderte ikke med hvilken trasé som er best egnet for ny jernbane til Bergen. Kanskje er Haukelialternativet den beste løsningen. I så fall vil det være en feilinvestering å begynne med Ringeriksbanen, som ikke kan kobles til det nye nettet. Vi anerkjenner behovet for nye linjer til Hønefoss, men mener at også Nittedalsalternativet bør vurderes, fordi denne traseen i større grad vil kunne stå på egne ben, siden den kan kobles til Gjøvikbanen.

Framtiden i våre henders krav til Nasjonal Transportplan 2014-2023:
  • InterCity-trianglet til halden, Skien og Lillehammer ferdig innen 2023
  • Byggestart for høyhastighetsbaner i løpet av kommende NTP
  • Restriktive tiltak overfor luftfarten
  • Økt kollektivsatsing
  • Jernbane foran motorveier
Les hele høringsinnspillet fra Framtiden i våre hender her.
Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -