Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for etisk og miljøvennlig forbruk

Norge på flytoppen i Europa

Tre av Europas 15 mest trafikkerte flystrekninger er norske innenriksruter, og 5,1 millioner nordmenn flyr nå like mye som 50 millioner EU-borgere.

Ingen europeere flyr mer enn nordmenn. (Foto: Valentin Hintikka/flickr. CC BY-SA 2.0)
Ingen europeere flyr mer enn nordmenn. (Foto: Valentin Hintikka/flickr. CC BY-SA 2.0)

Tre av Europas 15 mest trafikkerte flystrekninger er norske innenriksruter, og 5,1 millioner nordmenn flyr nå like mye som 50 millioner EU-borgere.

Framtiden i våre hender har sjekket EUROSTATs oversikt over flytrafikk i Europa. Målt i forhold til innbyggertall er det ingen i Europa som flyr mer enn nordmenn, og vi flyr stadig mer:

  • Tre av de 11 mest trafikkerte flyrutene i Europa er norske innenriksruter: Gardermoen-Værnes (4), Gardermoen-Flesland (7) og Gardermoen-Sola (11). I 2010 var rutene henholdsvis den 8., 14. og 21. mest trafikkerte flyruten.
  • En gjennomsnittsnordmann flyr omtrent 10 ganger så mye innenriks som en gjennomsnittseuropeer.
  • På tross av vårt beskjedne folketall er Gardermoen den 13. største flyplassen i Europa målt i antall reisende. Trafikken har vokst med 14,3 prosent siden 2011. Ingen av de andre flyplassene på topp 15-lista har vokst like fort.
DE 15 MEST TRAFIKKERTE FLYRUTENE I EUROPA, 2014
RutePassasjerer
totalt, 2014
Endring
2011-2014
 TOULOUSE BLAGNAC - PARIS-ORLY  2.330.694  + 0,4 %
 BARCELONA/EL PRAT - MADRID/BARAJAS  2.204.765  - 28,9 % 
 NICE-COTE D'AZUR – PARIS-ORLY  2.071.776  - 7,3 %
 TRONDHEIM/VÆRNES - OSLO/GARDERMOEN  1.911.785  + 9,3 %
 MÜNCHEN - BERLIN-TEGEL  1.868.627  + 12,1
 CATANIA/FONTANAROSSA ROMA/FIUMICINO  1.864.796  +1,4 %
 OSLO/GARDERMOEN BERGEN/FLESLAND  1.819.036  +7,5 %
 FRANKFURT/MAIN – BERLIN-TEGEL  1.179.925  - 0,1 %
 MÜNCHEN - HAMBURG  1.757.004  + 2,3 %
 DUBLIN - LONDON HEATHROW  1.650.694  + 6,1 %
 OSLO/GARDERMOEN - STAVANGER/SOLA  1.563.984  + 9,1 %
 DUESSELDORF - MÜNCHEN  1.527.260  - 2,6 %
 LONDON HEATHROW - FRANKFURT/MAIN  1.502.443  + 2,5 %
 LONDON HEATHROW - AMSTERDAM/SCHIPHOL  1.486.659  + 5,7 %
 ROMA/FIUMICINO - PALERMO/PUNTA RAISI  1.478.978  - 1,1 %

– Gode argumenter for lyntog i Sør-Norge

Blant de mest trafikkerte rutene i Europa er det strekningen Madrid-Barcelona som har mistet flest passasjerer siden 2011. Det skyldes blant annet den nye høyhastighetstogforbindelsen mellom de to byene, som har tatt store markedsandeler fra flyet.

Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender, mener det er grunnlag for lyntog også i Norge.

– Det faktum at Norge har 3 av de 11 mest trafikkerte flyrutene i Europa, og at alle de tre er i Sør-Norge, avliver argumentet om at Norge ikke har stort nok passasjergrunnlag for lyntog, slår Hermstad fast. Han føyer til at de høye passasjertallene er gode argumenter for en flyavgift.

Når man inkluderer utenlandsreiser og tilleggseffekter i høyden , utgjør flytrafikk 12,5 prosent av Norges klimagassutslipp. Det er omtrent like mye som hele personbilparken.

Les mer:

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 28.000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -

Relaterte artikler