Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Stopp sløsepolitikken!
Skal vi bekjempe klima- og naturkrisa må vi bekjempe overforbruket!
Støtt kravene!

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Lyntog er ikke farlig, Sortevik

Frp-politiker Arne Sortevik påstår i et nylig innlegg at de andre partiene er i høyhastighetsrus. Hans parti derimot, er klinkende høyhastighetsedru.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Frp-politiker Arne Sortevik påstår i et nylig innlegg at de andre partiene er i høyhastighetsrus. Hans parti derimot, er klinkende høyhastighetsedru.


Frp er det eneste partiet på Stortinget som ikke gikk inn for en utredning av høyhastighetstog i Norge. Det så ingen grunn til å vurdere om lyntog kunne være samfunnsmessig lurt.

Det er fremdeles motorveier som er bærebjelken i partiets visjon om framtidens samferdselssystem. Når Høyhastighetsutredningen nå sender ut positive signaler, skaper det en vanskelig situasjon for Sorteviks parti. Dersom lyntog blir en vinnersak blant velgerne, blir FrP et taperparti. Ett triks har imidlertid fungert for partiet før - skremselsretorikk.

«Det blir dyre billetter – kanskje 10 000 kroner tur retur eller mer», skriver Sortevik. Hvor han har fått det tallet fra er ikke godt å si, men det har lite med virkeligheten å gjøre. Utredninger fra blant andre Deutsche Bahn kommer til en billettpris på mellom 400 – 2000 kroner, avhengig av hvor langt og når på døgnet du reiser.

Investeringskostnadene kan komme opp i 500 milliarder kroner, sier Sortevik. Her har han truffet rett tall, men glemmer å fortelle at beregninger tilsier at driften på sikt blir så lønnsom at den kan være med å dekke deler av investeringskostnadene. Det kan ikke dagens jernbane, uansett om den moderniseres eller ikke.

Norsk økonomi «tåler» ikke en lyntoginvestering, fortsetter Sortevik, med et spark til partiene som normalt anklager FrP for å være økonomisk uansvarlige. Senest denne uken gikk økonomiprofessor Erik S. Reinert ut i Teknisk Ukeblad og argumenterte godt for at investeringer i infrastruktur skaper deflasjon, snarere enn inflasjon. Med en alvorlig finanskrise i bakhodet burde det kunne diskuteres om det er mer samfunnsøkonomisk lønnsomt å investere i infrastruktur som lyntog, enn å spekulere utenlandske verdipapirer.

FrP og Sortevik vil heller bruke penger på motorveier. Det er mye billigere. Mon det. Ved å overføre trafikk fra vei og fly til høyhastighetsbane kan vi blant annet unngå ulykkeskostnader for mange milliarder kroner per år, og besparelser i tids- og reisekostnader på noe sånt som 15 milliarder kroner per år. På toppen av dette kommer at tog er den eneste transportformen som på sikt kan inngå i et nullutslippssamfunn.

Har du et hjerte for en grønn framtid?
Vi arbeider for miljøvennlig og etisk forbruk. Målet vårt er en rettferdig verden i økologisk balanse.
Bli medlem!