Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

InterCity må bygges for høyhastighet

Framtiden i våre hender reagerer på at regjeringen nå åpner for å senke hastigheten på InterCity-trianglet. – Det er alvorlig at ambisjonene for jernbanen hele tiden senkes, sier leder Arild Hermstad.
Arild Hermstad og Framtiden i våre hender mener det må satses på raske tog. (Foto: Kristina Valheim Stiauren)
Arild Hermstad og Framtiden i våre hender mener det må satses på raske tog. (Foto: Kristina Valheim Stiauren)
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Framtiden i våre hender reagerer på at regjeringen nå åpner for å senke hastigheten på InterCity-trianglet. – Det er alvorlig at ambisjonene for jernbanen hele tiden senkes, sier leder Arild Hermstad.

– Når det først bygges nye dobbeltspor på Østlandet, må det bygges skikkelig, sier leder Arild Hermstad i Framtiden i våre hender.

Aftenposten presenterte i dag nyheten om at utbyggingen av InterCity-triangelet for linjene mellom Oslo-Ski, Oslo-Lillehammer og Oslo-Porsgrunn, kan bli 10 milliarder kroner billigere dersom banene dimensjoneres for 200 km i timen istedenfor 250 km i timen. Dette kan bli en marginal innsparing til en høy pris, mener Framtiden i våre hender.

– En mulig innsparing på 10 milliarder er ikke så vesentlig i denne sammenhengen. For å få ned kostander er det viktigere å ta grundige vurderinger med hensyn til planlegging, rasjonell gjennomføring og tunnelmetodikk. Det er bare å se på kostnadsoverslagene for Oslo-Ski og Farriseidet- Porsgrunn. Strekningene er omtrent like lange, men kostnadene for Oslo-Ski er estimert til å bli over tre ganger høyere enn for Farriseidet-Porsgrunn. Selv om disse prosjektene er veldig ulike, er det grunn til å se på om man kan få ned kostnadene, uten at det går på bekostning av hastighet og reisetid, mener Hermstad.

Han mener også redusert hastighet er i strid med Stortingets vedtak om at nye baner skal dimensjoneres for 250 km/t.

– Dersom dette forslaget går gjennom, kan det bety at planene om et konkurransedyktig jernbanetilbud mellom landsdelene blir vanskeligere å realisere, sier Hermstad.


– Regjeringens stadige forsøk på å redusere ambisjonene for InterCity er skuffende, og forteller om liten vilje til å tenke langsiktig om jernbanen, sier Hermstad.

Kontakt:

Marit K. Vea, rådgiver
Tlf. 22 03 31 63 / 97 72 34 31

Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -