Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Høyhastighetstog skremmer flyselskap i Kina

I disse dager åpner en ny høyhastighetsbane mellom Shanghai og Beijing. Åpningen betyr at svært mange kinesere heller vil ta tog enn fly mellom de to storbyene.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
I disse dager åpner en ny høyhastighetsbane mellom Shanghai og Beijing. Åpningen betyr at svært mange kinesere heller vil ta tog enn fly mellom de to storbyene.

highspeedchinaKina satser enormt på høyhastighetstog og bygger ut i et rasende tempo. Nå har de sagt seg villige til å også bygge i Norge. (Foto: Philip Roeland/flickr.com)
Det nye hurtigtoget mellom de to storbyene vil halvere reisetiden fra ti til under fem timer. Mens fem timer med tog fortsatt er for lang tid i Europa, ser det ut til at tog plutselig blitt et konkurransedyktig alternativ for de mange som reiser mellom Shanghai og Beijing. Det har også flyselskapene forstått, og dumper nå prisene i et desperat forsøk på å beholde passasjerer.

– Den nye banen vil være ødeleggende for flyselskapene, sier Ren Xianfang, analytiker hos IHS Global Insight til nyhetsbyrået AFP.

I Europa har vi hatt liknende hendelser, blant annet da Ryanair måtte legge ned en rute mellom Madrid og Valencia fordi passasjerene heller foretrakk å reise med det høyhastighetstog enn fly.

– Dette viser hvilket enormt potensiale og passasjergrunnlag høyhastighetstog har. Nå må politikerne i Norge følge etter og satse på høyhastighetstog, sier Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender.

Den nye banen mellom Shanghai og Beijing er 1 318 km lang, det vil si litt lenger enn fra Namsos i Nord-Trøndelag til København. Banen tok tre år og to måneder å bygge. Den har 24 stasjoner og to ulike togforbindelser: En med tog som går i 250 km/t, stopper på alle stasjonene og bruker 8 timer på turen.  Den andre med tog som går i 300 km/t, stopper kun én gang underveis og bruker 4 timer og 50 minutt fra Shanghai til Beijing.

Opprinnelig var det tenkt at de raskeste togene skulle gå i 380 km/t, med en reisetid på 3t 58min fra Shanghai til Beijing. En korrupsjonsskandale gjorde imidlertid at myndighetene har stilt spørsmål ved sikkerheten, og foreløpig har begrenset topphastigheten til 300 km/t.

Kina har investert tungt i et nytt nettverk av høyhastighetstog. Allerede er det over 8.000 kilometer høyhastighetsjernbane i landet, og etter planen skal det bli 16.000 kilometer innen 2020. Også en rekke europeiske land satser stort på høyhastighetstog.

Framtiden i våre hender jobber for at også norske politikere skal forstå at det må prioriteres å bygge høyhastighetsbaner i Norge. Passasjergrunnlaget i Norge er stort, for mellom 60 og 80 prosent vil heller reise med lyntog enn fly, ifølge en ny undersøkelse.

For øyeblikket gjennomføres det en høyhastighetsutredning i Norge, og denne skal danne grunnlaget når politikerne skal avgjøre høyhastighetstogets videre skjebne.

Det meste av det norske jernbanenettet må bygges på nytt, da det er fra perioden 1850 til 1945 og ikke egner seg  noe videre til oppgradering. Norske tog har på hovedstrekningene en snittfart på 75 km/t, mens de franske har en snittfart på 227 km/t. Det betyr at norske tog er blant de tregeste i Europa.
Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -