Høyhastighetsbane kan redde strandsonen

Det må settes makt bak Stortingets ønsker om minimum 250 km/t ved jernbaneutbygging. Framtiden i våre hender krever at posten på 325 millioner satt av til planlegging og grunnerverv til klattvis utbygging av lavhastighetsbane i Mjøsas strandsone blir flyttet til en østlig sammenhengende høyhastighetstrasé for 300 km/t, som utredet av Deutsche Bahn International.
Vi mener at alle nye prosjekter som ikke gir toghastigheter på 250 km/t eller mer må legges på is til planene er oppgradert. Derfor er det bra at regjeringen prioriterer fullføring av allerede igangsatte prosjekter framfor oppstart av nye. Vi risikerer feilinvesteringer for milliardbeløp om det igangsettes mer lavhastighetsbane nå på strekninger der det likevel vil bli bygd høyhastighetsbaner ganske snart.
Regjeringen må i særdeleshet kutte bevilgningen til grunnerverv og planlegging av det langvarige, kompliserte og naturødeleggende klatteprosjektet i strandsonen langs Mjøsa (Langset-Kleverud-Steinsrud, mellom Eidsvoll og Hamar). Denne lavhastighetsbanen i strandsonen vil gi en langt dårligere og dyrere jernbane enn høyhastighetsalternativet opp til to og en halv kilometer lenger øst, som er utredet av Deutsche Bahn International for Norsk Bane AS. Vi kan ikke se noen argumenter for Jernbaneverkets trasévalg annet enn at den gir mulighet for klattvis utbygging, og derfor er tilpasset det gamle norske systemet med finansiering over uforutsigbare årlige statsbudsjettbevilgninger.
Lenker:
- Framtiden i våre hender 2010: Jernbanesatsingen ødelegges av klatting. Gjennomgang av kostnadseffektivitet ved ulike jernbaneprosjekter
- Norsk Bane AS: Katastrofalt dårlig traséløsning i Mjøsas strandsone
- Fellesbrev fra Norges Naturvernforbund, WWF, Natur og ungdom og Framtiden i våre hender i 2007: Krav om bedre miljøtilpasset trasé Eidsvoll - Hamar
Framtiden i våre hender mener generelt om jernbanebudsjettet:
- Det er bra at totalrammen øker, men den øker alt for lite. Nå er den så liten at nesten 20 % av midlene i 2011-budsjettet må gå til å subsidiere togkjøring istedenfor å bygge bedre baner. Massiv bygging av høyhastighetsbaner må til for å få økt produktivitet og dermed lønnsomme tog som ikke spiser av jernbanebudsjettet til subsidier.
- Det er riktig å prioritere midler til drift og vedlikehold. Jernbaneverket har i påvente av høyhastighets- og Intercity-utredningene få gode investeringsprosjekter å bruke penger på, og mangler dessuten folk til planlegging.
- Det er riktig å samle knappe investeringsmidler om færrest mulig prosjekter, slik at disse kan bli ferdig og komme til nytte for samfunnet. Holm-Nykirke (Vestfoldbanen) og Oslo-Ski (Østfoldbanen) er gode valg.

Bli med på tidenes klimadugnad!
Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.
Bli med!Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!